Krizové okamžiky přinášejí podjezdy ale jen řidičům vysokých nákladních aut, většinou kamionů. Před oběma místy jsou dopravní značky, které na výšku podjezdu řidiče upozorňují. Dokládají to i situace, kdy si řidiči kamionů uvědomili, co by je čekalo, kdyby nezastavili. Nepříjemné couvání v hustém provozu však bylo to menší zlo. Větší zažívají ti, kteří výšku vyznačenou na značkách, nerespektovali. Proč vlastně?

„Vždycky je to nepozornost. Řidič buď přehlédne značku, nebo si neuvědomí, s jak vysokým autem právě jede,“ uvedl vedoucí Dopravního inspektorátu PČR Benešov Zdeněk Štěpánek a jeho kolega, vedoucí skupiny dopravních nehod DI PČR Benešov Jiří Anděl, to konkretizoval u zatím poslední nehody kamionu. Došlo k ní v úterý 30. října. „Řidič si nevšiml značky, a proto její příkaz nerespektovat,“ uvedl Anděl.

Ještě hůř dopadl 2. července řidič (1972) speciálního nákladního auta na převážení kontejnerů. I ten byl nejspíš nepozorný. Nestáhl vztyčené hydraulické rameno. To pak narazilo do mostu. Páka zvedla předek vozidla a přirazila kabinu pod strop mostu. Muž na místě zahynul. Jeho vozidlo setrvačností prorazilo oplocení, polámalo stromy a zastavilo se až o rodinný dům. „Kdy se s tím podjezdem už konečně něco udělá?“ ptal se tehdy Ladislav Hendrych, jehož dům náklaďák pobořil.

Dodnes jsou na traverze, která má chránit betonovou konstrukci mostu před poškozením, patrné stopy fatálního nárazu. Válcovaný profil je prohnutý. „Po nehodě jsme provedli mimořádnou prohlídku mostu a bylo zjištěno, že při ní došlo k poškození ochranného ocelového nosníku. Ten na konstrukci drží a nehrozí jeho pád,“ ujistila Deník mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které je správcem silnice E55, Nina Ledvinová.

Otázka Ladislava Hendrycha, není ničím novým. Podobně se ptá na úřadech už 15 let. Zatím slyšel jen argumenty, proč to nejde, nebo plané sliby. Přitom by stačilo velmi málo. „Kdyby před most postavili konstrukci se spuštěnými řetězy, které by vyznačovaly výšku podjezdu, řidiče by to upozornilo na to, že nepodjedou,“ vysvětlil Hendrych s tím, že by takové jednoduché zařízení zabránilo nejen milionovým škodám, ale nejspíš také tragédii z července.

Po instalaci rámu se svěšenými řetězy, volají už několik let také policisté. „Požadavek na stavbu rámu, který by zvýšil bezpečnost u podjezdů silnice E55 jsme dali na středočeskou SÚS, správce komunikace, už před několika lety,“ potvrdil vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Benešov Zdeněk Štěpánek.

Instalaci rámu či portálu s vymezením výšky by přivítal také Karel Hlaváček, vedoucí Silničního správního úřadu Benešov. „Rozhodně a jednoznačně bychom byli pro jeho vznik,“ řekl včera pro Deník.

Vedoucí Krajské správy a údržby silnic oblasti Benešov, Luděk Beneš, požadavek policistů zná. Ale problém vidí jinak, než oni. „Musel by se na to udělat projekt a navíc je před podjezdem velice málo místa,“ vysvětlil s tím, že ŘSD, které je správcem silnice E55, chystá stavbu tunelu kolem konopišťského zámeckého parku, proto by se rám osazený řetězy, týkal jen podjezdu ve směru na Týnec.

„Každopádně o jeho stavbě jednáme a počítáme s tím, že problém vyřešíme. Věřím, že se povolení a projekt podaří zúřadovat napřesrok. Termín samotného stavění ale zatím není jistý,“ dodal Luděk Beneš.