Jestliže jste si chtěli poslechnout chvalozpěvy na dálnici D3 prosazovanou stavební firmou ŘSD či Ministerstvem dopravy ČR, pak jste měli v pondělí 4. května hodinu po poledni přijít do sálu Hotelu Pošta.
Právě tam totiž Sdružení pro výstavbu D3 situovalo jednání starostů obcí a měst, jichž se výstavba komunikace spojující hlavní město s hranicemi Rakouska, dotýká.
Sál ale zůstal i přes zpožděný začátek doslova poloprázdný. Další posluchači pak jednání opouštěli při unavujícím, téměř dvouhodinovém, monologu Jiřího Landy, šéfa projekční kanceláře City Plan. I přes jeho snahu o objektivní porovnávání takzvané Stabilizované varianty a té, jíž se říká Promika, bylo patrné, o co v Benešově šlo. Závěry nebyly přijaty žádné, výsledek byl ale jednoznačný: Není lepší varianty nad Stabilizovanou.
„Z hlediska odlehčení D1 a silnice I/3 je varianta Promika podstatně účinnější,“ připustil Landa ale připomněl, že tato varianta naopak zcela opomíjí řešení dopravní situace v oblasti Jílového u Prahy. Právě tuto rekreační oblast chtějí propagátoři Stabilizované varianty zpřístupnit pomocí nové dálnice.
„Až tam přivedete dálnici, pak Jílovsko jako rekreační oblast zanikne,“ upozornil starosta Tismi, jeden z odpůrců Stabilizované varianty, a jako příklad tohoto možného nebezpečí popsal dálnici D1 od Prahy s řadou hypermarketů a velkokapacitních skladů.
Podle projektanta Landy je ale varianta Promika dražší a to kvůli zařazení většího počtu tunelů. Naopak využívá více stávajících komunikací, což má pozitivní vliv na zachování dosud nedotčené přírody. Právě to je největším deficitem Stabilizované varianty. Tato dálnice by totiž měla devalvovat dosud doslova panenskou přírodu dolního Posázaví a části Benešovska.