Namátkové vážení nákladních souprav, jemuž se policisté dosud věnovali spíše příležitostně (a pokud už někdo v regionu nákladní auta vážil, šlo zpravidla o kontroly celníků), má být nyní mnohem častější a četnější. „Z taktických důvodů ale pochopitelně neprozradíme, kdy a kde kontroly proběhnou,“ připomněl Kučera.

Kolik souprav jede přetížených?

„Policisté nám vyšli vstříc,“ chválí pochopení, jež jeho požadavek našel u šéfů krajské policie, hejtman Rath. Podle jeho slov přitom nejde jen o postihování konkrétních provinilců, ale také o získání obecných poznatků. Ty mají být pro představitele kraje mimořádně důležité. „Hodně se hovoří o tom, že kamiony jsou přetěžovány a pak likvidují středočeské silnice. Rádi bychom získali objektivní informace, zda tomu tak skutečně je,“ vysvětlil Rath, o co představitelům kraje jde. Noví vládci středních Čech se přitom netají názorem, že nejde o tak vážný problém jak se obecně soudí. Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Robina Povšíka je přetížený jen zhruba každý dvacátý kamion – a to ještě většinou v případech transportu kamene, písku či třeba sklizené cukrovky.

Policisté si budou muset vymyslet taktiku, jak se dobrat objektivních zjištění. Podle mínění těch, kteří mají s vážením zkušenosti, totiž nemá smysl setrvávat na jednom místě dále než hodinu. Během pár desítek minut si totiž kamioňáci dokážou o probíhajících kontrolách dát echo pomocí vysílaček – a pro řidiče, kteří si nejsou jisti, že by prošli bez problémů, není problém objet místo kontroly jinudy. Míst, kde lze mobilní váhy rozbalit, přitom v regionu není zase až tolik. Je totiž zapotřebí, aby byla k dispozici poměrně rozlehlá odstavná plocha.

Sjíždět z dálnic není žádoucí

Zadání kraje pro policisty ve vztahu ke kamionům je ale širší. Vedle zjišťování, jakou silou tlačí na asfaltový povrch jednotlivé nápravy naložených návěsů, mají také policisté prověřit, zda je pravda, že řidiči kamionů cíleně objíždějí zpoplatněné úseky komunikací po silnicích nižších tříd, jež na takovou zátěž nejsou konstruovány. Nejde sice o nic nezákonného – ale hejtman přesto podobné počínání nehodlá tolerovat. „Pokud by se to potvrdilo, museli bychom přijmout opatření směřující k tomu, aby se tomu zabránilo – například omezení tonáží,“ připomněl Rath, že na zjištění policistů mohou navázat konkrétní opatření, jejichž cílem bude přispět k ochraně obyvatel regionu.

V pozadí je nechuť kupovat váhy

Rozsáhlé kontroly kamionů mají souvislost s debatami o tom, zda by měl kraj pořizovat, či nepořizovat stacionární váhy zabudované přímo do silnice, jejichž přívržencem je někdejší hejtman a současný ministr dopravy Petr Bendl (ODS). Současné představitelé kraje už ale pro jejich nákup takovým nadšením nehoří. Potvrzuje to i náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík (ČSSD), jenž ve stacionárních vahách spíše než účinný nástroj boje s bezohlednými provozovateli kamionů vidí politicko-marketingový tah. Rozhodování o případné koupi stacionárních vah zabudovaných do silnice zřejmě čeká krajské zastupitele na počátku léta.