„Když chceme ve Vlašimi měřit, musíme mít souhlas Police ČR. Ta nám vyškrtla například ulici Navrátilovu. I v Domašíně jsme takto hodně omezeni," uvedl velitel vlašimských strážníků Václav Fejtek a připomněl, že by bylo lepší požádat o součinnost Policii ČR.

Ta v minulosti už měřila třeba ve Velíšské ulici u mateřské školy. Načapala při tom řidiče, který tam jel osmdesátkou.
Šéf městské policie dále potvrdil, že se problematice rychlé jízdy ve městě strážníci věnují, ale problém je 
v tom, že si musejí radar půjčovat, a za to platí. Je třeba zařízení nejprve objednat a pak žádat státní policii o souhlas.

Když pak policie vyškrtá místa, kde chtějí strážníci měřit, je to podle velitele strážníků Václava Fejtka kontraproduktivní.

Jeden ze zastupitelů vznesl požadavek, zda by na nejrušnější obchodní a hustě obydlené ulici ve městě nešlo zřídit nějaké technické opatření jako zpomalovací pruh. Ten by hazardní jezdce na rovném úseku, kde je mimo jiné třeba i škola či kino, přece jen trochu zbrzdil. Vlašimský starosta Luděk Jeništa uvedl, že si není vědom, že by se v Komenského ulici jezdilo nějak rychle.

„Samozřejmě, že nějaká výjimka se najde, ale jestli to v téhle ulici, kde jsou po obou stranách parkovací místa, jestli to řešit nějakým retardérem, nevím," poznamenal skepticky první muž na radnici.

Ale právě zaparkovaná auta jsou problém, mezi nimi může kdykoliv a kdekoliv vyběhnout malé dítě a řidič nerespektující dopravní značení nebude mít šanci vozidlo ubrzdit. Vedení města se na technické opatření nutící řidiče dodržet nejvyšší povolenou rychlost nadšeně netvářilo, proti měření rychlosti však nic nenamítalo.

„Spíš by to tam chtělo měřit, teď je ale otázka v kterých hodinách. Já si myslím, že ve frekventovaných hodinách přes den se tam ani rychle nedá jet," podotkl Luděk Jeništa.

Někteří zastupitelé ale nesdílejí názor vedení města, že je v Komenského ulici všechno v pořádku.

„Chodím tam se svým synem a třicítku tam asi opravdu málokdo dodržuje," vyjádřil se k problému Ladislav Jenšík.

Vedení města ústy místostarosty Karla Kroupy argumentovalo, že tam navíc jezdí sanitky a pokud někdo v Komenského ulici nebo třeba v Domašíně jezdí rychleji, než je povoleno, jde o ojedinělé případy.

„Tam, kde si lidé přecházejí živelně od krámu ke krámu, nemá smysl dělat přechod, protože si stejně každý přechází, jak potřebuje. Strážníci by pak měli práci jenom s chodci," vysvětlil absenci přechodů v Komenského ulici místostarosta Karel Kroupa.

„Až budeme příště žádat o radar, přidáme i ulici Komenského," potvrdil k tématu velitel vlašimských strážníků.

Starosta ale přiznal, že není příznivcem měření rychlosti na místních komunikacích. Jako odstrašující příklad pak uvedl zkušenost z pěší zóny s povolenou dvacítkou. Tam policisté načapali téměř každého.

KAREL CHLUMEC