Popraskané zídky, poničená mostovka, pilíř bez části nosných kamenů. Tak vypadá most u Střelítova na silnici II/121 mezi Voticemi a Heřmaničkami. Po pádu kamenů z konstrukce mostu do kolejiště, tu byla nejprve omezena maximální hmotnost projíždějících vozidel do 2 tun a jejich šířky do 2,3 metrů, později by uzavřen pro veškerou dopravu.
A uzavírka trvá dodnes. Hlavní komunikace z Votic přes Střelítov do Sedlčan a Heřmaniček je tak stále slepá a řidiči se musí vydat objízdnou trasou přes Arnoštovice. Kdy ji zpřístupní, není zatím jasné.
„V brzké době má být hotové územní stavební povolení, které bylo v plánu až příští rok. To znamená, že v čase poměrně krátkém, do poloviny roku, bychom mohli začít s vyhlášením výběrového řízení na dodavatele. Pokud by všechno dobře šlo, možná by se na konci letošního nebo začátku příštího roku mohlo začít stavět,“ uvedl mluvčí středočeského krajského úřadu Martin Kupka. Rekonstrukce mostu bude finančně náročná. Odhad činí přibližně 26 milionů korun. „Budeme počítat i s tím, že České dráhy budou z jednokolejné tratě pod mostem dělat dvojkolejnou. Chceme tedy, aby to byla záležitost kompletně připravená a nemuselo si nic dalšího měnit. Je to investice do budoucna,“ dodal Kupka.
Most dokončený v roce 1898 byl původně stavěný pro koňské povozy. K jeho zániku přispěla těžká automobilová doprava. „Životnost mostů je plánovaná na sto let, takže už nyní přesluhuje,“ uvedl už před dvěma lety tehdejší ředitel benešovské Správy a údržby silnic Roman Tichovský s tím, že obdobných staveb v havarijním stavu bude přibývat.
Hůře jsou na tom však města a obce, jež musí rekonstrukce mostů financovat z vlastních kapes. Své o tom vědí například v Trhovém Štěpánově. Po rekonstrukci tu začíná volat most překlenující dálnici D1 u Střechova, který patří do jejich správního území.
„Může se po něm jezdit, ale potřeboval by už nějakou opravu,“ zhodnotil stav mostu štěpánovský starosta Václav Nekvasil a podotkl, že v rozpočtu na ni nejsou peníze. „Ono totiž při opravě mostu není milion korun žádná míra. Snažíme se a na všechny strany žádáme o dotace, ale zatím nic. Tak alespoň třeba natřeme zábradlí a podobně. Zatím jsme ve fázi, kdy na to sháníme nějakého dodavatele. Je to nad dálnicí, tak to nemohou dělat brigádníci,“ dodal Nekvasil.
Více štěstí měli ve Vlašimi. Dění kolem čtyři roky uzavřeného železného mostu se tu rozvířilo až loni, a to díky dotaci ze státního rozpočtu. Z toho přiteklo Vlašimským devět milionů korun, tedy polovina z předpokládaných nákladů na stavbu nového mostu. Na jeho stavbě už Vlašimští pracují, otevřen by měl být v květnu nebo v červnu.