Hlavní inženýr projektu optimalizace železniční tratě Strančice – Benešov Emil Špaček doufá, že veřejnost modernizaci ocení. Rekonstrukce kolejí i budov se přehoupla do druhé poloviny a ne všechno se podaří zrealizovat podle představ projektantů.

 

Mnichovice

„Například jsme chtěli zrušit nebezpečný přejezd u mnichovické zastávky a nahradit ho mimoúrovňovým s přeložkou komunikace Mnichovice – Boškov severněji. S územním plánem, schváleným minulým městským zastupitelstvem, ten současný nesouhlasí, takže přejezd zřejmě zůstane, tak jak je. Podchod pod tratí se sice zrekonstruuje, ale lidé stejně budou podlézat závory,“ poznamenal Emil Špaček k budoucnosti Mnichovic.

 

Mirošovice

V sousedních Mirošovicích, kde v době nepřetržitých výluk bude fungovat provizorní výhybna, se spolu s moderními pohodlnějšími nástupišti objeví příští rok podchod.
„Most přes brněnskou dálnici ze sedmdesátých let se podrobí sanaci a dílčím opravám, kvůli nimž bude dočasně mimo provoz jedna traťová kolej a částečná uzavírka jízdních pruhů dálnice. Na základě požadavků mirošovického obecního úřadu vzniknou na mostě prosklené protihlukové stěny,“ upřesnil projektant plán na rok 2009.

 

Senohraby

Kompletního dokončení kolejiště v Senohrabech včetně ostrovního nástupiště s výtahem se cestující dočkají letos v září. „Na rozdíl od sousedních Strančic jsme tady zvolili podchod, i s rizikem jeho hloubení ve skále. Lidé by při vybudování lávky museli překonávat téměř dvounásobnou výškovou úroveň, takže přístup k vlakům bude pro ně komfortnější,“ popsal záměr Špaček.
Na dohled od Ladou proslavené zříceniny „Hláska“ nad řekou se podrobí sanaci skály u tratě. „Mosty v tomto úseku zůstávají a rovněž přejezd u Čtyřkol, kde pro jiné řešení křížení tratě a silnice není místo. Zastávka bude zmodernizovaná,“ dodal projektant.

 

Čerčany

Nové propojení traťových kolejí u Pyšel, jež stavbaři zprovozní na přelomu února a března kvůli nepřetržitým výlukám v úseku do Senohrab, zůstane po skončení rekonstrukce jako součást čerčanské železniční stanice, která se příští rok úplně změní. Cestující budou přicházet k vlakům podchodem ke dvěma ostrovním nástupištím. Pro směr do Hvězdonic vyroste na místě zbourané nádražní restaurace boční peron.
„Cestujícím bude pro odbavení nadále sloužit současná budova, technologická novostavba v sousedství je určená pro dopravní kancelář a provozní zaměstnance,“ konstatoval Emil Špaček.
Zásadní změnou bude příští rok postupná demontáž železné konstrukce mostu přes Sázavu a jeho nahrazení spřaženou ocelobetonovou konstrukcí za zhruba 150 milionů korun, kde budou koleje spolu se štěrkovým ložem uložené v jakési vaně. Práce potrvají 220 dní. Stávající lávka pro pěší při výměně východní poloviny mostu přechodně zmizí a poté ji nahradí nižší spojnice obou břehů Sázavy.

 

Mrač

Výměny železné mostovky za betonové nosníky se dočká překlenutí přes Benešovský potok. Na most stavbaři osadí průhledné protihlukové stěny.
“Tím se podstatně sníží hlučnost vlakové dopravy v lokalitě určené k rekreaci,“ potvrdil projektant z pražské projektové organizace Sudop.
Pro cestující v Mrači naplánovali inženýři vyšší nástupiště i přístupové rampy a nejen jim, ale i všem obyvatelům obce poslouží nový podchod pod tratí.

 

Benešov

Benešovské vlakové nádraží letos čekají už jen dodělávky v technologii výpravní budovy a instalace výtahů. K problému ne zcela dostatečné okamžité kapacity schodišť při příjezdu hodně obsazených vlaků Emil Špaček podotkl:
„Pro vlaky se silnou frekvencí ve směru od Prahy je určené třetí nástupiště, což při provozu v době pokračujících výluk nejde dodržet. I když plně obsazený pantograf přijede tam, kam má, stejně většina cestujících používá jižní schodiště a málokdo použije severní. Je to dané excentrickou polohou podchodu na severní straně nástupišť. Pokud bychom podchod vytáhli více k jihu, našlapou cestující vzhledem k umístění historické nádražní budovy zbytečné desítky metrů navíc,“ vysvětlil projektant. S tím souvisí i čas potřebný k příchodu k vlakům a k odchodu z nástupišť.

 

Vizualizace mostu v Čerčanech najdete ZDE