Za více než rok od doby, kdy Středočeský kraj nechal chátrající konstrukci strhnout, proteklo potokem hodně vody. V autech pak hodně benzinu a nafty. Aby ne, vždyť absence mostu na krajské silnici druhé třídy číslo 111 přináší řidičům, především těm místním, zvýšené výdaje na provoz aut. Pokud nechtějí vláčet nákupy pěšky, ujedou autem bezmála devět kilometrů. Přitom mnozí z nich na obchody za potokem vidí.
„Samozřejmě, že projezdíme víc benzinu. Asi ne o moc. To podnikatelé, kteří musejí jezdit denně, to mají horší,“ míní šedesátiletý František, obyvatel žijící na pravém břehu potoka.
Více za palivo zaplatily i bystřické technické služby. Provozovnu mají na pravém břehu, více práce zase na levém, v centru města a jeho sídlišti. Jenže všichni, kterým vznikají zvýšené výdaje, mají podle starosty města Daniela Štěpánka, smůlu. Uplatňovat náhradu vzniklé škody, prý ze zákona nelze.
Nicol Lenertová z kanceláře středočeské hejtmanky ale včera uvedla, že zatím vícenáklady nikdo uplatnil.
„Pokud k této situaci dojde, Středočeský kraj ji spolu s dodavatelem stavby posoudí, vyhodnotí a následně stanoví další postup,“ tvrdí.
Kdyby lidé a firmy uplatňovali tuto záležitost, byť třeba jen pro období překročených, původně stanovených termínů, stavění by tak dlouho netrvalo. A urychlilo by to i stavění mostu v Bystřici. Stavební firmy by totiž „jely“ nadoraz, tedy nonstop.
„Myslím, že by změna zákona, který by umožňoval uplatňovat náhradu škody kvůli uzavírkám komunikací, nebyla dobrým krokem,“ je přesvědčen starosta Bystřice, i když neskrývá, že ho neúměrně dlouhé přerušení důležité silniční tepny města, pěkně štve, protože neexistuje od loňského už od 27. února. Oprava při tom měla skončit po 28 týdnech, v první polovině září 2017.
Problém Štěpánek vidí především v tom, že by případné opatření dopadalo nakonec i na obce. Každá z nich občas opravuje či rekonstruuje kanalizaci či vodovod. Takové akce trvají i rok a déle. Vícenáklady by si pak soukromé firmy mohly vyúčtovat a investorovi by práce přišly pěkně draho. Tady je jeden příklad.
„V Bystřici se před nedávnem stavěl nový most přes železniční trať a silnici E55. Zemědělské družstvo na své polnosti muselo jezdit okolo celé Bystřice. A protože to trvalo půl roku, vypočítalo vícenáklady na dvanáct milionů. Proto bych se zákonem nehýbal,“ uvedl Štěpánek, který dodnes nemá z kraje oficiální zprávu o termínech dokončení stavby. „Kraj s námi nekomunikuje, ale viděl jsem, že se u potoka zase něco děje, že se tam vrátili dělníci,“ řekl starosta s tím, že podle informací, které má z konce loňska, kdy s Bystřicí investor projednával dopravě inženýrská opatření, by se mělo stavět jen do června.
„Jenže pak jsem se v našem Hlasu Bystřice dočetl, že termín je posunutý až do konce srpna,“ řekl a dodal, že je i tak moc rád, že už se zase staví a přeje si, aby most sloužil co nejdříve.
Tomu by už nemělo bránit ani písčité podloží, na které stavebník narazil při odstranění břehových pilířů. Projektová dokumentace s tím podle mluvčí kraje Nicol Lenertové, nepočítala, i když tam byl prováděn inženýrsko – geologický průzkum.
„Stavba bude, dle dodatku ke smlouvě, dokončena do 30. srpna,“ potvrdila Nicol Lenertová a připomněla, že celková cena díla se zvedla z původních 18,755 milionu na 22,977 milionu korun včetně DPH.