Po více než roční uzavření ho představitelé obou obcí znovuotevřeli pro motoristy. Ti ze Lštění a Zlenic při cestách do Prahy už nemusejí jezdit oklikou přes Čerčany. Při každé cestě ušetří přes dva kilometry.

Starosta Čtyřkol Štěpán Benca při včerejší slavnosti znovuotevření mostu přirovnal jeho konstrukci k pacientovi. „Lékař mu sice pomohl, ale zachoval mu jen životní funkce," uvedl.

Stejně, jako po rozsáhlé opravě, k níž muselo dojít v polovině osmdesátých let minulého století, kdy ho poškodily až čtyřicet centimetrů silné ledové kry, i včera důležité dopravní dílo uvedlo do provozu přestřihnutí stuhy.

„Už jsou tady," hlesl kdosi z početného davu obyvatel obou vsí a ukázal na příjezdovou cestu od Čerčan. Tam právě projížděla černá Tatra 603, kterou používali komunističtí potentáti. „Vítáme soudruha tajemníka Klusáčka," zažertoval do mikrofonu Benca.

Poslednímu uzavření mostu ale nepředcházela velká voda s dřenicí, nýbrž opotřebování mostovky automobily.

„Pro motoristy byla jízda přes most už nebezpečná," připomněl starosta Čtyřkol důvod uzavření mostu.

Mostovka byla původně a také naposledy vyrobena z dřevěných fošen. Byla lehká a poměrně pevná. Za války stejné mosty využívaly i tanky spojenců. Ve Čtyřkolech se po Bailey bridge, jak se tomuto typu ocelových montovaných mostů po jejich konstruktérovi Donaldu Baileym říká, jezdily autobusy a dokonce nákladní tatry s materiálem na stavbu nádrže Švihov na Želivce.

V poválečné době však měla dřevěná mostovka i své nevýhody. Byla hlučná a navíc – vydržela jen pět let.

Akustické projevy by nyní měly odstranit a životnost mostovky zvýšit, prefabrikované díly. Vyrobila je Prefa Brno, závod Kompozity, která materiálu říká Prefagrid.

„Pro most ve Čtyřkolech jsme vyrobili speciální rošty ze sklolaminátu," potvrdil technický ředitel Prefa Kompozity Pavel Stryk s tím, že s výrobou těchto vodou nenasákavých roštů má jeho podnik téměř dvacetiletou zkušenost. „Ve Spojených státech amerických je vyrábějí už padesát let. A tyto díly vydrží dlouhá desetiletí," uvedl odborník.

Pro čtyřkolský most vyrobila Prefa celkem šedesát roštů s okem 30 krát 30 milimetrů. Každý z nich je dlouhý 3600, široký 1200, ale silný pouhých 38 milimetrů.

„Takovou sílu roštů jsme si mohli dovolit proto, že budou podepřeny hustou sítí ocelové konstrukce mostu," doplnil Pavel Stryk.
Bailey bridge mezi Lštěním a Čtyřkoly by potřeboval generální opravu. Potřebných sedm milionů korun ale nikdo nemá. Obě obce, se podělily s vypětím rozpočtu o výdaj 700 tisíc korun, což je jen část nákladů současné opravy. Dalších 600 tisíc korun přidalo Ministerstvo pro místní rozvoj.

Při slavnosti se hovořilo i o tom, jak most co nejvíce šetřit, aby vydržel co nejdéle. S novým přemostěním Sázavy v těchto místech totiž nelze počítat.

„Chceme na oba konce mostu instalovat semafory. Červená se rozsvítí, jakmile na most vjede auto. Může totiž po něm jet vždy pouze jediné vozidlo," vysvětlil starosta Čtyřkol. Připomněl, že osazení semaforů zase bude jen o penězích, kterých se nejen oběma obcím, nedostává. „Má to stát dvě stě tisíc," připomněl Benca.

Hovořilo se ale také o vybírání mýtného. „Mýtné úplné sci-fi není," míní Štěpán Benca. „Všechny peníze by pak šly na údržbu a opravu mostu," řekl starosta.

Jeho optimismus ale krotí Aleš Králík, starosta Lštění. „Víme i o případech obcí, kterým žádost o vybírání mýta zamítlo ministerstvo. Možná, že to Zákon o obcích umožňuje, ale Zákon o pozemních komunikacích," připomněl s tím, že na čtyřkolské straně na most navazuje jen místní komunikace, kdežto na té lštěnské nájezd na most vede ze státní silnice III. třídy.

Ať dopadnou úvahy o financování další údržby jakkoliv, Aleš Králík přeje mostu dlouhou životnost a: „…hodně ohleduplných řidičů."

Právě na nich totiž bude skutečně záležet to, jak dlouho jim nová mostovka bude sloužit.