K vidění byla nejen letadla poháněná spalovacími či elektromotory, ale i vrtulníky.

„Divíte se, že se jedná teprve čtvrtý ročník? Ono to není tak úplně přesné. Aerovíkendu předcházelo dvacet ročníků Setkání obřích modelů. Tohle je taková nová série nesvačilského podívání. Přehlídka všeho, co letečtí modeláři umí," uvedl na vysvětlenou Karel Zika, organizátor a zvukař celé víkendové akce.

Kromě modelů pohybujících se ve vzduchu byly na nesvačilském letišti k vidění například i modely traktorů. „Modeláři jsou dneska už tak líní, že si dopravují model na start traktorem. Tedy přesněji řečeno na podvozku taženého traktorem, který si k tomu účelu postaví," vysvětlil s úsměvem Karel Zika.

Své miláčky přijeli na Benešovsko představit modeláři doslova z celé České republiky. A nešlo jen o muže. Podle Karla Ziky jsou mezi leteckými nadšenci také ženy modelářky. I když prý jen zřídka.

„Přestože to tak nevypadá, dneska není moc silný vítr. Takže si zalétají všichni. Když je ale špatné počasí, do vzduchu se odhodlají jen ti nejodvážnější. To víte, některý model, který tady dneska shodou okolností zrovna je, stojí jako Škoda Octavia střední třídy, nebo ho modelář staví tři až pět tisíc hodin. Takže jsou to miláčci," poznamenal Zika. Chladné počasí neodradilo jak piloty nablýskaných ér, tak přihlížející. Někdo si oblékl zimní bundu, jiný se zabalil do deky nebo se hřál o termosku s horkým čajem. Všichni se ale dobře bavili.

„Dneska je tady tak patnáct set až dva tisíce lidí. Tím, že děti neplatí vstupné, se dá návštěvnost odhadnout opravdu jen orientačně," poznamenal jeden z organizátorů s tím, že za dob, kdy byla akce spojená s leteckým dnem, se v Nesvačilech sešlo tři až pět tisícovek diváků. 

Tinka: Repliky Kuňkadla jsou dvě, originál visí v Národním technickém muzeu v Praze

Majitelem jedné z dvou replik Kuňkadla, Československého ultralightu z roku 1924, je Juraj Tinka ze severomoravského Příboru.

Muž, který se svým miláčkem přiletěl na Aerovíkend, jež se konal 15. a 16. září na modelářském letiště Nesvačily, až z Hranic na Moravě.

„Přiletěl jsem sám, ale stavěli jsme ho dva," uvedl Juraj Tinka, který na stavbě repliky aparátu bratří Šimůnků strávil za dva roky dva tisíce sedm set hodin.

Letadlo, jehož váha je sto deset kilogramů, má vrtuli a je poháněné spalovacím motorem, může pilotovat pouze člověk s leteckými zkouškami. Navíc se jedná o amatérskou stavbu, která musí splňovat určité, zákonem dané předpisy. „Já jsem do roku 1993 létal jako vojenský pilot," takže u mě je to trochu jiné," vysvětlil Juraj Tinka.

Poté, co definitivně vystoupil z kokpitu vojenského letadla, začal podnikat. Firmu ale v roce 2008 až 2009 prodal a od té doby, jak sám říká, si jenom hraje.

Na svém modelářském kontu má zhruba stovku postavených nejrůznějších modelů. Některé může pilotovat osobně, v jiných jeho osobu zastoupí figuríny pilotů. Taková pak řídí pomocí rádia ze země.

„Postavil jsem jich opravdu hodně, ale doma mám asi jenom patnáct letadel," dodal na závěr Juraj Tinka, který se svému koníčku věnuje už čtyřicet let.

KUŇKADLO

 Verzí, proč se letadlo vážící zhruba 110 kilogramů a s rozpětím křídel takřka 7,5 metrů jmenuje Kuňkadlo, je celá řada. Jedna z nich se vztahuje k motoru, což byl plochý dvouválcový Clerget, francouzský lehký, jednoduchý motor.

„První, kdo toto letadlo sestavil, byli bratři Šimůnkové. A protože to dělali na koleni, mohlo při vyšších otáčkách motoru docházet k částečnému uvolňování některých nýtů, a z toho mohli vznikat takové kuňkavé zvuky," vysvětlil Michal Plavec, kurátor sbírky letectví Národního technického muzea Praha s tím, že samotný Vladimír Šimůnek, jeden z konstruktérů, ve svých pamětech píše o tom, že jméno Kuňkadlo vymyslel jako první jeden z vojenských zalétávacích pilotů poručík Miroslav Seidel.

Kuňkadlo je jednomístný hornoplošník, který dosahuje maximální rychlost 120 kilometrů v hodině. Jeho průměrná cestovní rychlost je ale nižší. „Ta se pohybuje tak devadesát až pětadevadesát kilometrů," upřesnil Michal Plavec a dodal, že jeho patnáctilitrová nádrž vystačila při této rychlosti zhruba na 2,5 hodiny letu.