Věděl jste o tom, že dostanete ocenění v rámci soutěže?
Bylo to pro mě příjemné překvapení. Když jsem jel do Senátu na vyhlašování výsledků, ani jsem nevěděl, že se takovéto ocenění vyhlašuje.

Proč jste ocenění dostal?
Dlouhodobě vyvíjím aktivitu kolem naší železniční dráhy. V roce 2011 jsem inicioval založení občanského sdružení Železnice České Sibiř, které je nyní spolkem. V rámci něho se snažíme o to, aby naše dráha zůstala zachovaná v nezměněné podobě. Snažíme se ji i zviditelnit, proto komunikujeme z řadou podobných spolků jako jsme my.

Čím je střezimířské nádraží výjimečné?
Naše nádraží je raritní tím, že je to nejvýše položená železniční stanice na trati Praha – Vídeň. Nádražní budova byla vybudováno v roce 1894, za vlády císaře Františka Josefa. Budova je nejen historicky významná, ale je také moc pěkná. Proto ji chceme zachovat.

Samotná železniční dráha je také něčím zajímavá?
Samozřejmě. Zajímavé je, že část dráhy je vybudovaná ve skalním zářezu. V zimě se pak na skalách vytváří ledopády, což je neuvěřitelná podívaná. Samotné skály stříleli italští zajatci a čeští obyvatelé během první světové války. Dominantou dráhy je i klenutý, silniční most. To vše chceme zachovat.

Obměnit záchranné auto umožnily hasičům příspěvky z regionu
Obměnit záchranné auto umožnily hasičům příspěvky z regionu


Nyní střezimířské nádraží stále funguje pro železniční dopravu. V rámci modernizace trati Sudoměřice u Tábora – Votice se ale váš úsek dráhy stane nevyužívaný. Co potom?
Na trati chceme provozovat manuálně poháněné historické drezíny. Z nádražní budovy máme v plánu vybudovat muzeum císaře Františka Josefa. Vnímáme to jako podstatné pro zachování nádraží a dráhy. Střezimířské nádraží má ale pro nás strategický význam z hlediska turistického ruchu již nyní.

A čím je tedy střezimířské nádraží nyní atraktivní pro turisty?
Stanice Střezimíř je totiž výchozím bodem běžkařských stop, které se v zimě upravují v rámci oblasti Čertova břemena. U nádražní budovy je také trasovaná cyklistická stezka Green Ways, která spojuje Prahu s Vídní. Na stejném místě začíná i nová atraktivita naší obce, a to vyhlídková trasa Střezimíř, která má 15 kilometrů a vede po zajímavých místech v okolí. V neposlední řadě je nádraží výchozím bodem pro tradiční pochod Praha Prčice.

Co se týče drezíny. Kdy máte v plánu tuto atrakci pro turisty spustit?
Nyní máme postavenou repliku první pákové drezíny, kterou jsem křtili loni. Tu jsme nechali postavit na základě řady dokumentů, především těch z Národního technického muzea. Fakticky budeme moct ale tento záměr naplňovat, až ve chvíli, kdy bude provoz dráhy přeložený na nový koridor. To by mělo být tak za čtyři roky, kdy bude modernizace trati Sudomeřice u Tábora – Votice hotová. Zatím proto drezínu využíváme v rámci našeho železničního spolku, kdy na ní jezdíme na různé výlety.

Miloš Jelínek
* narozený 1967 v Táboře
* celý život žije ve Střezimíře
* nyní je starosta Střezimíře
* má dvě děti
* inicioval založení spolku Železnice Česká Sibiř
* vystudoval Slezskou univerzitu v Opavě, obor veřejná správa, sociální politika, regionální rozvoj
* kromě železnice je jeho koníčkem včelařství a cestování

Ilustrační foto.
Izraelská analýza elektronických dat má naznačit, jak zlepšit střední Čechy