„V minulosti byl bohužel v Louňovicích pod Blaníkem zrušen druhý stupeň z důvodu malého počtu žáků ve třídě, nedosáhli jsme na stanovené počty. V současné době nejsou již tyto počty pro uzavření druhého stupně stanoveny a je možno druhý stupeň obnovit,” řekla k nynější situaci starostka Louňovic pod Blaníkem Růžena Kučerová.
Počet žáků v louňovické škole se měnil rok od roku. Ještě před začátkem roku 2000 zde fungovala klasická devítiletka, kam docházelo dostatek dětí. Po roce 2000 se ale k rodičům dostala informace, že druhý stupeň by měl být zrušen. Dětí tak začalo ubývat. Rodiče je ze školy začali odhlašovat. Ve chvíli, kdy se rozhodovali, kam umístí své předškoláky, radši si vybrali školu dvoustupňovou, aby jejich dítě nemuselo po páté třídě přecházet jinam.
Zásadním asi také bylo, že ještě před více než deseti lety vypadala škola vizuálně úplně jinak než nyní. Nebyla zrekonstruovaná a možná i to rodiče navedlo, aby dali děti jinam. V posledních letech se ale do školy investují nemalé peníze. Podle starostky Kučerové městys už v minulosti do školy dost investoval. Pomocí dotací budovu zateplil, vyměnil okna a opravil střechu.
V letošním roce se bude ve škole rekonstruovat sociální zařízení a bude vytvořen bezbariérový přístup do 1. patra.
„Myslíme si, že do vzdělání dětí je potřeba investovat a toto se nám vždy vrátí. Když je v obci škola a školka je v obci život,” dokončila starostka Růžena Kučerová. V letošním roce bylo proto vyčleněno z rozpočtu městyse na provoz ZŠ a MŠ Louňovice pod Blaníkem 850 tisíc korun.
Rekonstrukce vnitřních prostor školy za necelých deset milionů korun, která začne v červnu letošního roku, nenaruší chod vyučování, slibuje ředitelka louňovické školy Eva Filipová. Práce v budově budou probíhat celý rok, tedy až do června 2019. Druhý stupeň by proto měl být ve škole zahájen ve školním roce 2019/2020. „Nynější čtvrťáci by již měli nastoupit na druhý stupeň v naší škole,” řekla Eva Filipová. Nyní má škola 32 žáků rozdělených do tří malotříd. Dvě děti studují na škole dálkově. Tedy musí udělat komisionální zkoušky. Osm dětí studuje při škole doma s rodiči. Podle ředitelky louňovické školy je tento trend domácího vzdělávání vzestupný, již nyní škola ví o dalších dětech, pro které by bylo zařízení kmenovou školou pro domácí studium.
Zájem o studium na louňovické škole tedy čím dál více narůstá, vedení ví i o několika dětech, které budou na školu přestupovat odjinud. „Nejedná se pak jen o děti ze spádových obcí, ale i o žáky, kteří žijí za hranicemi okresu. Vnímáme, že rodiče nejvíce láká náš program vzdělávání Začít spolu, který se více věnuje dítěti se všemi jeho problémy, ale i talentovými předpoklady. Také se rodiče poptávají po menším kolektivu ve školách, tak aby se mohli učitelé více věnovat jednotlivým dětem,” podotkla ředitelka louňovické školy Eva Filipová.
Program Začít spolu
Vzdělávací program Začít spolu (v mezinárodním označení „Step by Step“) je v České republice realizován od roku 1994 v mateřských a od roku 1996 v základních školách. Jde o vzdělávací program zdůrazňující individuální přístup k dítěti, partnerství školy, rodiny a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání.
Na louňovické škole začala výuka v tomto programu od školního roku 2006/2007, jako alternativa klasického vzdělávání.
Začít spolu je vzdělávací program pro výchovu a vzdělávání dětí, jehož hlavní cíle jsou:
- Dítě jako tvůrce svého vzdělání dítě má možnost se určitou měrou podílet na svém vzdělání, má možnost volby
- Rodič jako vítaný partner školy důležitá je úzká spolupráce s rodinou
- Učitel jako průvodce dítěte na jeho cestě vzdělání