Obdivovatelé militárií se znovu mohou těšit na bojové ukázky, pečlivě udržované předměty sbírek vojenské techniky a tradičně také na řadu dosud nevystavovaných novinek a doprovodných akcí.

Čeká je ale také jedna poměrně velká a dosud nepoznaná nepříjemnost. Na tu narazí ještě dřív, než se vůbec do VTM dostanou.

V běžných letech se do muzea sjíždějí motorizovaní návštěvníci čtyřmi směry. Od obce Lešany a pak také z Krhanic. Na tamní křižovatce před mostem přes Sázavu se sbíhají tři přístupové trasy – od Týnce nad Sázavou, Jílového u Prahy a také samotných Krhanic. Tam motoristé přijíždějí od „staré benešovské“, silnice druhé třídy číslo 603.

Jenže právě zmiňovaný krhanický uzel se od dubna mění v okružní křižovatku. Staveništěm nelze projet a průjezd tímto místem je zcela uzavřen.

„Cesta k nám do muzea bude tentokrát velice komplikovaná a jediná možná trasa povede od Lešan,“ upozornil Jan Fedosejev, vedoucí oddělení muzejních expozic Vojenského historického ústavu Praha, pod nějž VTM Lešany spadá.

Návštěvníci by si proto měli předem dobře naplánovat nejen trasu, ale především počítat se značným zdržení. I v běžných letech se totiž na všech čtyřech přístupových trasách tvoří dlouhé kolony aut.

Proto by návštěvníci měli tentokrát vyrazit o dost dříve. Na silnicích totiž potkají nejen své kolegy, návštěvníky muzea v osobních autech, ale také desítky historických autobusů. I ty pojedou do VTM, aby se staly dočasnou součástí expozice.

Ti, jimž se povede dorazit do muzea včas a budou „na pozicích“ v tamní aréně v 10 hodin, uvidí i začátek programu. Ten obstarají letecké ukázky strojů, které na Benešovsko dorazí z pražského Leteckého muzea Kbely. O čtvrt hodiny později pak moderátoři akce přivítají hosty.

„Celý program se ponese v duchu připomenutí čtvrtstoletí České republiky v NATO,“ potvrdil Jan Fedosejev s tím, že se divákům představí i soudobá technika Armády ČR.

V ukázkách nebude chybět ani obrněné vozidlo Titus 6x6 z výzbroje 13. dělostřeleckého pluku v Jincích a obrněný transportér Pandur. Ten dorazí z Mechanizovaného praporu v Táboře.

Jednou z novinek zahájení muzejní sezony bude po více než roční restauraci vyprošťovací automobil na podvozku Praga V3S.

„Diváci ale uvidí i motocykly používané policisty nebo hradní stráží. Po delší době se z depozitáře dostane do arény například také 122mm samohybná houfnice 2S1 Gvozdika nebo protiletadlový 30mm dvoukanón montovaný na pancéřovaný podvozek vozidla Praga V3S, populárně zvaný „Ještěrka,“ připomněl vedoucí oddělení muzejních expozic Vojenského historického ústavu Praha.

Letošní bojová ukázka připomene součinnostní cvičení běžné v dobách Československé lidové armády. Po dělostřelecké přípravě bude následovat steč pěchoty. Ta se neobejde například bez pomoci vozidla OT-64.