Zrušení poplatků, které v lékárnách patřících ke krajským nemocnicím zavedl od Nového roku Středočeský kraj, přináší i na Benešovsku protichůdné reakce.
Zatímco pacienti se nad opatřením téměř rozplývají blahem, majitelům, a s nimi i pracovníkům soukromých lékáren, se zvyšuje tlak.
„Je to neseriozní hospodářská soutěž,“ míní Nela Kuthanová, vedoucí z Lékárny U zlatého orla.
„Je to brutální, neseriozní a nespravedlivé,“ tvrdí zase Marta Rybanová z Lékárny Centrum. „Vůbec nechápu, jak v našem státě může taková situace nastat,“ uvedla.
Lékárnici se nelíbí, že některým lékárnám kraj regulační poplatek zaplatí, zatímco jiným ne. A právě tam jsou povinni poplatek od pacientů vybírat. Tím se v očích zákazníků znevýhodňují a ti přecházejí k levnější konkurenci. Například za recept s pěti položkami ušetří v nemocniční lékárně sto padesát korun. Aby se soukromé lékárny dostaly na stejnou cenovou hladinu preparátů jako v nemocnici, musely by ceny o oněch třicet korun snížit. A právě o to by měly samy nižší zisk.
„Třicetikoruna za položku totiž není pro nás. My ji odvádíme pojišťovně, a právě to je absolutně nepřijatelná situace,“ dodala Rybanová. Zatím má její lékárna inventuru, ale i tak předpokládá, že opatření bude mít negativní vliv na počet zákazníků. To v sousední Lékárně U zlatého orla už vědí, na čem jsou. „Když lidé zjistí, jaký je na receptu rozdíl, jsou do nemocnice,“ potvrdila Kuthanová.
Do protiútoku ale přešla například lékárna Dr. Max v benešovském Kauflandu, kde poplatky také zrušili.
„Chceme naše zákazníky ochránit,“ řekl ředitel společnosti Česká lékárna Luboš Korbelář.
Podle něho je procedura placení poplatků velmi jednoduchá. Zákazník v lékárně zdarma získá takzvanou klientskou kartu a poplatek za položku na receptu formálně uhradí. Obsluha ale příslušný obnos obratem vrátí zpět formou věrnostního bonusu. Dojde tak k dodržení zákona a klient přitom nezaplatí nic navíc.
Jenže pro soukromé lékárny to jsou značné výdaje navíc z vlastního zisku. „Stojí nás to desetitisíce korun. Stále je to pro nás ale výhodnější, než kdyby nám klienti odešli,“ vysvětluje ředitel Korbelář.
V každém případě provozovatelé lékáren považují kompenzace poplatků za provizorní řešení a věří, že poplatky skončí úplně. V jiném případě chtějí dát celou kauzu k soudu. „Obavy ze žalob nemáme,“ vyvrací ale náměstek hejtmana odpovědný za zdravotnictví Zdeněk Seidl.
Podle náměstka hejtmana Robina Povšíka je podstatné, že kraj zrušil i takzvané darovací smlouvy, které měli původně pacienti podepisovat, aby se vyhnuli poplatkům. „Bylo to zbytečně zdlouhavé a hlavně v lékárnách to zdržovalo. Rozhodli jsme proto, že pacienti nemusí již nic podpisovat,“ zdůraznil Povšík.

Že se zájem o nákup léků v nemocniční lékárně zvýšil dokládají čísla. Zatímco 9. prosincepřijala lékárna255 receptů s 353 položkami a 12. prosince 146 receptů se 198 položkami,5. ledna to bylo 337 receptů se468 položekami a 8. ledna už 486 receptů se 709 položkami.

Jiří Růžička, Slověnice

Myslím si, že je to správné. Podle mě by se neměly platit žádné poplatky.