Nedělní večerní lyžování na Monínci ukončila signalizovaná závada.
„Už tady visíme dvacet minut. Nejedete to,“ kontaktovali telefonicky média rozhořčení lyžaři. Závada zcela ukončila provoz zařízení a obsluha stáhla všechny závěsy v nouzovém režimu do stanice. „Zastavení lanovky si vynutila bezpečnostní signalizace, která upozornila na možné technické problémy,“ vysvětlil provozovatel Jaroslav Krejčí s tím, že zákazníkům vraceli za nedokončenou jízdu padesát korun. Lanovka stála zhruba tři čtvrtě hodiny. „Hned večer přijeli servisní technici dodavatelské firmy a problém odstranili,“ dodal provozovatel.


Havarijní a evakuační plán lanové dráhy byl podmínkou pro udělení licence. „Všichni jsme absolvovali proškolení, takže každý člen obsluhy ví, co má dělat,“ konstatoval provozovatel. V případě přerušení napájení elektrickým proudem má lanovka náhradní zdroj. Dalším krokem je mechanický posun závěsného lana. A kdyby se technologie zcela zasekla? „To by se musela zničit převodovka, ale pravděpodobnost je jedna ku milionu. Pak by nastoupila evakuační četa,“ ujistil Jaroslav Krejčí.


Profesionální hasiči by na Monínci zasáhli v případě mimořádné události, do které nečekané přerušení provozu nespadá. „Provozovatel lanovky musí umět zajistit evakuaci vlastními prostředky a mít pro její provedení dostatečný počet pracovníků i vhodné techniky. My vyjedeme, pokud nás vyzve kladenské krajské ohlašovací operační středisko, které funguje na telefonní lince 112,“ nastínil Jiří Heinrich, ředitel příbramského Územního odboru Hasičského záchranného sboru, pod nějž katastr osady Jetřichovic u Sedlce-Prčice spadá. „V případě mimořádné události poskytneme pomoc a veškeré prostředky, které máme k dispozici. K nim patří i záchranáři s lezeckým výcvikem,“ potvrdil příbramský ředitel HZS.
Běžná těžká hasičská kolová technika, byť s plošinami a výsuvnými žebříky, se však v zimě na Monínec k jednotlivým sedačkám nemá šanci dostat. „Provozovatel by nám musel poskytnout pásová vozidla, rolbu a skútry, jež by záchranáře dopravily k jednotlivým sloupům, aby slanili k sedačkám a evakuovali pasažéry,“ objasnil Jiří Heinrich.


Ani příjezd vozidel Integrovaného záchranného systému, hasičů, záchranné služby nebo policie k dolní stanici čtyřsedadlové lanovky by se zřejmě neobešel bez komplikací. Hned v prvních dnech provozu řidiči nerespektovali pravidla silničního provozu a odstavovali auta mimo vyznačené parkoviště tam, kde je napadalo. Hlavně na úzké příjezdové komunikaci z obce k provozní budově. „Policisté z votického obvodní oddělení několikrát vyjížděli do Jetřichovic řešit nevhodně zaparkovaná vozidla,“ uvedla policejní mluvčí Zuzana Stránská.