„Rodinnou tradici zahájil praděda v roce 1924 v Děčíně, kde jezdil jako průvodčí osobních vlaků. Po záboru pohraničí byl odsunutý do vnitrozemí," popsal Ladislav Kohout začátek  rodinné ságy. „Praděda dělal průvodčího  až do důchodu," upřesnil.

Děda byl na dráze zaměstnaný jako průvodčí nákladních vlaků. „Jezdil na Vlašimce až do roku 1975, když se kvůli vodní nádrži Švihov rušily Dolní Kralovice. Končil jako vlakvedoucí nákladních vlaků,"  zavzpomínal železničář, jehož otec Jaroslav Kohout k dráze nastoupil v roce 1989, těsně  před listopadem

„Začínal jako průvodčí a vlakvedoucí u nákladních vlaků  a nyní jezdí jako průvodčí mezi Benešovem a Prahou na osobních dvoupatrových  soupravách City Elefant. Bratr rovněž doprovází osobní vlaky, dokonce ve stejném  turnusu  jako táta, jen o den posunutým," upřesnil Ladislav Kohout, který profesní kariéru na železnici začínal rovněž jako průvodčí vlaků osobní dopravy .

Drážní slangová nápověda

čuba – kovová zarážka, na jejíž jazyk kolo vagónu najede a zastaví, používá se pro zajištění vozidel proti samovolnému pohybu

šoupák – manipulační nákladní   vlak, jehož četa ve stanicích na obsluhovaném úseku posunuje vagóny na místo  vykládky nebo nakládky substrátu nebo zboží

bangláda – motorová nákladní  lokomotiva s původním označením  T 466.2 (nyní 742) výrobce ČKD Praha, hojně exportovaná do Asie, zejména Bangladéše

stopadesátdvojka – motorový vůz pův. označ. M 152 (nyní 810), nazývaný rovněž skleník, orchestrion nebo šukafon

„Na dráhu jsem chtěl jít už od malička. Chodíval jsem se na nádraží dívat se, jak vlakové čety posunují, jak od kol lítají zarážky. Někdy jsme se také svezl v hytláku nebo na mašině. Samozřejmě potajmu, protože to bylo zakázané.  Nádražácký slang jsem začal naposlouchávat tak od 12 nebo 13 let. Jak povídají: čuba, šoupák, bangláda, stopadesátdvojka," vzpomínal nynější benešovský výpravčí.

V té době také začal nahlížet také do služebních předpisů, hlavně návěstních s obrázky, což se mu později málem vymstilo u zkoušek.

„Měli jsme doma sešítek z roku 1955 se základními předpisy, takže jsem znal i návěsti, které dávno neplatily. Nějak se mi to pomotalo a u zkoušek jsem jednu návěst označoval za vzdušný poplach," zasmál se    tehdejší průvodčí, který začínal při doprovodu osobních vlaků  v roce 2002.

Sedlčanka – trať č.223 z Olbramovic do Sedlčan 

„Jezdil jsem na motoráčku na Vlašimce, pak Prahu, pár vlaků do Tábora. Jeden turnus i Sedlčanku. Bylo to zajímavé jezdit po kraji," nostalgicky poznamenal pozdější vlakvedoucí osobních vlaků, který koketoval i s myšlenkou stát se strojvedoucím.

Jako průvodčí už nezažil  klasické kleštičky, ale ty s nastavením čísla vlaku a datem i později razítkovač.  Pak byly zavedené  pro vlakový personál elektronické  přenosné pokladny.

„To znamenalo  přínos  a ulehčení práce. Psaná jízdenka se vypisovala jen výjimečně," kvitoval Ladislav Kohout, jenž další kariéru odstartoval s červenou čepicí.

Vlašimka –  trať č.222 z Benešova přes Vlašim do Trhového Štěpánova

„Jako výpravčí jsem autorizoval (odborná zkouška povolující výkon samostatné služby – pozn. red.) v září 2005 v zácvikové stanici Trhový Štěpánov. Pak jsem chvilku sloužil ve Vlašimi, Bystřici i na při výlukách pro stavbu koridoru na hlavní trati v Senohrabech,Strančicích, Říčanech, nakonec v Čerčanech a teď jsem v Benešově  s tím, že zaskakuji v případě nemocí nebo dovolených v Postupicích,"  vypočítal působiště  železničář.

„Práci na dráze  mám rád,"  přiznal výpravčí,  jehož provází mašiny a vagóny  i v soukromí. Jako modelová železnice velikosti HO.

„Původně jsme měli menší kolejiště doma. Nyní je dole ve sklepě v místnosti 6,5 na 4,5 metru. Model je  inspirovaný Podblanickým krajem. Asi devadesát  procent staveb jsme si vyráběli s tátou sami, bráchu to moc nebere," nastínil Ladislav Kohout s tím, že aktuální stav vozidel na modelové železnici je 658. Z nich je 56 lokomotiv a ostatní jsou vagónky a motorové vozy.

Vlašimka příští rok oslaví 120 let provozu.

Drážní nadšenci se pomalu připravují na výročí tratě Benešov-Vlašim, která byla zprovozněné v roce 1895 a  prodloužená do Dolních Kralovic o sedm let později.

„Připravujeme ke 120. výročí Vlašimky vydat knížku o její historii tak budeme  rádi, když lidé doma objeví fotografie a dokumenty vztahující se k lokální trati," vyzval Ladislav Kohout.