Čtyři páry expresních vlaků denně od 11. prosince zastaví pouze v Táboře a Českých Budějovicích. Díky modernizaci čtvrtého železniční koridoru se jízdní doba mezi Prahou a Lincem zkrátí.

Jízdy bude trvat čtyři hodiny a deset minut

Úzkým jednokolejným hrdlem ale nadále zůstává úsek z Votic do Sudoměřic u Tábora, který se měl začít stavět už o prázdninách.

„Čtvrtý koridor je již na řadě míst modernizován, stát do něj investoval významné finanční prostředky a celou cestu do Lince lze zkrátit o zhruba 40 minut," uvedl ministr Dan Ťok.

Nasazení vlaků vyšší kvality s maximální rychlostí nad 140 km/h zvýší komfort cestujících, kteří tak uvolní místa v klasických rychlících, jejichž počet v obou směrech s hodinovým taktem v době špiček a dvouhodinovým v přepravním sedle zůstane.

Rychlíky do Českých Budějovic by měly nově stavět i v Plané nad Lužnicí. Z Prahy by nové expresní vlaky měly vyjíždět v 6, 10, 14 a 18 hodin.

Který dopravce a za jakou cenu expresy zajistí, určí výběrové řízení

Na každodenní provoz čtyř párů nových expresů mezi Prahou a Lincem resort ročně vyčlení zhruba 85 milionů korun. Za čtyři páry denně resort zaplatí 232 tisíc korun, což představuje 29 106 korun na provoz jednoho expresního vlaku z Prahy do Lince.

Navíc chce mezi Prahou, Táborem, Českými Budějovicemi, Českým Krumlovem a Novou Pecí u Lipenské přehrady od nového jízdního řádu jezdit každý den se svým expresem společnost Arriva. Na vlastní podnikatelské riziko, tak jako už v současné době provozuje spěšné vlaky mezi Prahou a Benešovem. Expres Arriva by rovněž v Benešově a Olbramovicích pro zkrácení cestovní doby nestavěl.