Úspěšné úsilí bylo korunované v roce 1902, kdy byla dokončená trať přes Zdislavice, Trhový Štěpánov a Keblov do koncové stanice Dolní Kralovice a vznikl tak jeden provozní celek z Benešova do Dolních Kralovic.

Trať má i druhé, smutnější výročí. Poslední jízdu vlaku z Dolních Kralovic 31. května 1975. Historii Vlašimky upřesňuje Jaroslav Kohout, vlakvedoucí a spoluautor připravované publikace.

Proč byla po 80. letech lokálka do Dolních Kralovic zrušená?

Zásadní význam pro koncový úsek dráhy mělo zasedání vlády ČSSR dne 18. srpna 1963, kde bylo rozhodnuto o výstavbě vodního díla Želivka v profilu Švihov. Tímto bylo městečko Dolní Kralovice odsouzeno k zániku a s ním i jeho nádraží.

Zůstalo otázkou, kde dojde k novému ukončení tratě. Po nesčetných jednáních bylo rozhodnuto o ukončení dráhy v Trhovém Štěpánově a byla provedena přestavba a rozšíření stanice.

Osobní vlaky ale přestaly jezdit už dřív.

Dne 23. srpna 1974 pořádal v rámci kontrolního dne podnik Metrostav Praha slavnostní jízdu při příležitosti ukončení osobní dopravy na čtrnáctikilometrovém úseku z Trhového Štěpánova do Dolních Kralovic. Slavnostně ozdobený vlak odvezla parní lokomotiva 433 014.

Poslední pravidelný osobní vlak z Dolních Kralovic odjel 5. srpna 1974 a vezl jej motoráček řady M 131.1. I přesto, že voda jezera nezadržitelně stoupala, tak nákladní doprava fungovala do dolnokralovického nádraží, s jedním pracovníkem dráhy Jaroslavem Voslářem z Bernartic, až do poslední chvíle.

Který vlak byl tedy definitivně poslední?

S koncem grafikonu 1974 – 1975 se 31. května 1975 vydal na svoji poslední jízdu manipulační nákladní vlak ve složení parní lokomotiva 433 014 a služební vůz. Při zpáteční cestě manipulák dobral poslední dva vozy ložené dřevem v Keblově. Tento vlak vedl můj otec vlakvedoucí Jaroslav Kohout.

Za nepřetržitého pískání lokomotivy projel nákladní vlak tento malebný úsek a tímto se historie tratě uzavřela. Po té následovala dle rekultivačního plánu likvidace dráhy.

Lesní úseky tratě a některé stavby však zůstaly zachované do dnešních dnů a jsou jen němými svědky kdysi velmi zajímavého provozu.

Kde je lze spatřit?

Největší památkou je kamenný viadukt přes Sedlický potok postavený italskými dělníky v letech 1901 – 1902. O podrobné historii tratě se spoustou krásných fotografií připravujeme publikace s názvem „Železnice na Podblanicku", která vyjde při příležitosti oslav výročí tratě do Vlašimi v sobotu 29. srpna.

Nejen občané Vlašimi budou mít možnost po dvaceti letech shlédnout parní lokomotivu 434 2186, která přiveze do Vlašimi historickou soupravu osobních vozů z Prahy.