Prioritní stavba, která pro svou důležitost získala s vládní podporou výjimku ze směrnic Evropské unie, byla doplněná o výsledky monitoringu migrace živočišných druhů a platí pro ní závazná stanoviska EIA s jedenácti podmínkami, které přispějí k dalšímu snížení vlivů budoucí železnice na životní prostředí a veřejné zdraví.
Stanovená byla opatření v oblasti hlukové zátěže (kontrolní měření hluku během zkušebního provozu), vlivu koridoru na vody (důsledný monitoring, laboratorní vyhodnocení vzorků) a živočichy. Všechny podmínky jsou nově závazné a je tak zaručené, že dojde bez výjimek k jejich realizaci.
Při přípravě stavby
Provést pasportizaci budov v nejbližším okolí trasy budoucí trati s ohledem na možnost ovlivnění statiky během výstavby a provozu.
Zajistit v projektové dokumentaci adekvátní způsob likvidace splaškových vod.
Stanovit dodavateli specifikaci garancí na snížení negativních vlivů stavby na životní prostředí – celkovou délku stavby, požadovat moderní postupy výstavby s využitím méně hlučných a životnímu prostředí šetrných technologií.
Při stavbě
Monitorování podzemní vody při hloubení zářezů a tunelů před i při zkušebním provozu koridoru.
Zřídit náhradní zdroje pitné vody pro Sudoměřice, Mezno i živočišnou výrobu.
Veškeré trhací práce konzultovat s orgánem ochrany veřejného zdraví.
Mobilní drtiče a třídiče na recyklační základně umístit v maximální možné vzdálenosti od obytné zástavby.
Snižovat prašnost skrápěním těženého materiálu, důslednou očistou aut před výjezdem na komunikace, pravidelným čistěním povrch příjezdových a odjezdových tras, atd.
Omezit těžkou dopravu na pracovní dny mezi 7. a 21. hodinu. V případě, že během modernizace trati Votice – Sudoměřice bude nezbytné využívat dopravní trasy po veřejných komunikacích, v jejichž okolí lze očekávat nadlimitní hodnoty hluku v chráněném venkovním prostoru staveb, nebo bude nezbytné přepravovat objemy materiálů nad rámec kapacit uvažovaných v akustické studii, bude zhotovitelem stavby zpracované protihlukové opatření ke snížení hlukové zátěže dotčených staveb zasažených nadlimitním hlukem.
Biologický dozor před zahájením zemních prací ověří či vyloučí případnou přítomnost chřástala polního.
O vysázenou zeleň pečovat minimálně dalších pět let a nahrazovat uhynulé jedince.
Ochrana před hlukem
Kolem kolejí jsou naplánované protihlukové stěny. Rozhodující měření se odehraje při zkušebním provozu plnou traťovou rychlostí 160 km/ a případné překročení limitů u obytných domů dořeší individuální protihluková opatření.