„Je smutné, že oběťmi nerozvážného a hazardního chování na železnici jsou i mladí lidé, proto právě jim je určená preventivně-bezpečnostní akce," zdůvodnila Ivana Kárová přistavení preventivního vlaku, jehož působení letos po čtrnácté připravily České dráhy, Správa železniční dopravní cesty, Policie ČR a ČD Cargo.

Železniční síť České republiky patří k nejhustším v Evropě. Přináší však i negativum – velké množství mimořádných událostí končících často i smrtí. Většina těchto tragédií vzniká zcela zbytečně, nekázní řidičů či chodců na železničních přejezdech, nesmyslným přebíháním trati, naskakováním do jedoucího vlaku nebo pohybem v místech, kde dochází k zásahu elektrickým proudem.

Zvláště pro Benešov, kterým mohou projíždět vlaky rychlostí blížící se ke 100 km/h, je neoprávněné přecházení kolejiště typickým jevem. Bez rozdílu věkových kategorií a společenského postavení.

Co školáky ve vlaku čeká?

Prvním vagónem preventivního vlaku bude speciální kinovůz určený k projekci filmů, takové „kino na kolech". Diváci uvidí, jaké nebezpečí je může potkat na železnici, nebudou-li respektovat stanovená pravidla. Železničáři promítnou film Správy železniční dopravní cesty „To nedáš".

Ve druhém konferenčním voze budou návštěvníci moci diskutovat s odborníky, kteří se nehodami na železnici zabývají. Setkají se s vyšetřovateli Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a Policie ČR. Vůz je vybavený moderní technikou, a tak nezůstane jenom u pouhých slov.

Na třetím stanovišti čeká na studenty hasičský vůz a hasiči, kteří předvedou ukázky své práce, ale i první pomoci. Zde se nebude povídat „co by kdyby", ale bude se konat. Návštěvníkům se zde budou věnovat drážní hasiči, kteří mají mnohaleté zkušenosti se zásahy při železničních nehodách.

„Cílovou skupinou jsou žáci a studenti ve věku 13 až 19 let. Vzhledem k použitým záběrům z reálných nehod a neštěstí není akce vhodná pro děti mladší 13 let. V případě zájmu o exkurzy do vlaku mohou zástupci škol kontaktovat náš odbor školství," vyzvala Ivana Kárová.

Vlak brzdí stovky metrů

„Neukáznění cestující, kteří si zkracují cestu přes koleje, riskují život. Osobní vlak rozjetý na 80 kilometrů za hodinu při použití všech dostupných brzdných prostředků a při ideálních adhezních podmínkách zastavuje přes tři sta metrů. Každý by si měl uvědomit, jestli je těch ušetřených pár minut skutečně natolik důležitých," uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.

SŽDC na vytipovaných úsecích, kde lidé nejčastěji přechází koleje, ve spolupráci s PČR provádí pravidelné kontroly, které mají působit preventivně. Možná i to je důvodem, proč čísla usmrcených lidí vlakem meziročně klesají.

Na železniční trati z Benešova do Prahy došlo k poslední tragédii 11. července dopoledne, kdy v Kolovratech přecházel muž přejezd s výstražným zabezpečovacím zařízením v činnosti a spěšný vlak mířící na hlavní nádraží ho ve více než 100 kilometrové rychlosti smetl a vláčel zhruba 150 metrů, Zastavil po dalších přibližně 300 metrech. Předtím na přejezdu v Uhříněvsi 7. července před půlnocí usmrtila patrová jednotka dívku.

Podle drážní inspekce se za prvních šest měsíců v celé České republice událo 82 střetnutí, což je o čtyři více, než za stejné období loňského roku. Přitom nejčastěji docházelo k nehodám na železničních přejezdech zabezpečených světelnou signalizací bez závor. Celkem ve 33 případech.

Počet usmrcených v ČR: rok 2014 - 278, 2015 - 232, 2016 - zatím50