Její hlavní spojnice mezi Prahou a Brnem  povede přes Benešovsko.  Při mezinárodní konferenci v poslanecké sněmovně prezentovali zástupci různých evropských zemí    zkušenosti s provozem a výstavbou VRT.  Čeští odborníci zákonodárcům a dalším zástupcům veřejné správy představili jejich důležitost pro dopravní systém v ČR.

Mezi  zástupci politické koalice i opozice minulý čtvrtek panoval shoda, že VRT   je strategickým cílem republiky. Ivan Pilný, předseda hospodářského výboru, vyjádřil potřebu navýšit investice do železnice, která je  velmi podinvestovanou oblastí.

„Železnice a vysokorychlostní železnice zvláště je moderním trendem. Je to energeticky efektivní způsob dopravy, šetrný k životnímu prostředí, a proto u ní očekávám větší akceptaci ze strany ochrany přírody," vysvětlil Ivan Pilný.

Místopředseda hospodářského výboru Martin Kolovratník doplnil, že je třeba strategicky rozhodnout a vytvořit podmínky proto, aby se ČR stala součástí nadnárodní evropské a možná poté i euroasijské sítě vysokorychlostní železnice.

„Česká republika je historicky, politicky i geograficky středem Evropy, musíme tedy především v dopravě reagovat rychle a pružně na okolní vývoj a nestat se ostrůvkem či skanzenem, který budou z okolních stran všichni objíždět," uvedl Martin Kolovratník.

Karel Šidlo, místopředseda hospodářského výboru,  připomněl, že problémem rozhodně není chybějící politická vůle, protože již v letech 2012 a 2013 hospodářský výbor poslanecké sněmovny vyslovil záměru podporu. Bohužel podle něho nenásledovaly adekvátní kroky ministerstva dopravy.

Zároveň upozornil, že nejen na železnici, ale i na silnicích je potřeba zrevidovat technické normy, abychom nestavěli zbytečně megalomansky.

„Všichni jmenovaní se shodli na potřebě zrychlení přípravy výstavby liniové infrastruktury, což by měl zajistit zákon o liniových stavbách, který je zařazený do legislativního plánu vlády," připomněl Petr Šlegr z občanského  sdružení Cedop, jež mezinárodní konferenci o VRT připravilo.