Jezdci visící v pásech hlavou dolů křečovitě svírají volanty. Diváci jásají, tleskají, pískají a  troubí na  fanfárky, když se závodníkovi podaří jakoby zázrakem dostat offroad bez cizí pomoci zase na všechna čtyři kola (nebo alespoň dvě, tři) a dokončit soutěžní sekci.

Přihlížející potleskem  ocení i každý elegantní průjezd mezi brankami.

A stříká nejen adrenalin.

„Po pětiminutové jízdě jsem propocený až na prodloužená záda, že by mne mohli ždímat," přiznal Zdeněk Opplt, jezdec a organizátor offroadových soutěží na Benešovsku a Sedlčansku, který se začal aktivně zúčastňovat offroad trialů před devíti lety.

Předtím i jako divák.

„Ti mají u offroad trialu výhodu, že z bezpečné vzdálenosti mají veškeré dění před sebou jako na dlani. Nemusí někam jako při rallye přecházet nebo přejíždět. A jejich povzbuzování jezdci se všemi smysly našponovanými na maximum vnímají," podotkl jezdec, který s terénním speciálem začínal jako doplněk traktoriády. Při ní se majitelé všech možných sériových i doma sestavených traktorů proháněli po stráních i v močálech.

„Závody Jihočeského cupu v offroad trialu vznikly na Třeboňsku. Jako naprosto amatérské závody pro nadšence s terénními auty.

Po počátečních hledání formy závodů se Jihočeský cup spojil na několik sezon s Rakouským pohárem Silva nortica cup a následné s AT trial 4X4.

Sezona 2011 byla ve znamení velkých změn. Byla radikálně změněná pravidla, upustilo se od společných závodů s Rakouskými kolegy a Jihočeský pohár se začal jezdit i mimo jižní Čechy," nastínil historii sportu Zdeněk Opplt.

V roce 2012 přibyla další změna.

Soutěžní auta byla rozdělená na dvě kategorie speciál a leštěnka. Nová třída měla přilákat zájemce o závodění se sériovými vozy, kteří si netroufali jet v hlavní kategorii speciál nebo mají auta bez úprav a s registrační značkou.

Jednotlivé závody, letos už byly ve Voticích, na sedlčanské kotlině a Jesenici, organizátoři chystají dlouho dopředu.

„Musím se domluvit se všemi vlastníky pozemků, zajistit vyznačení tratě i míst pro diváky, parkování, občerstvení. Dát dohromady startovní listinu. Obstarat vyprošťovací traktor, nejlépe lesácký.

Sehnat pro každou sekci rozhodčí, a zákonitě mi pár hodin před soutěží  někdo zavolá, že nemůže. Nakoupit poháry, připravit diplomy. A po soutěži zpracovat a poslat všem výsledky. Dát do pořádku trialovou trať," namátkou vypočítal Zdeněk Opplt  povinnosti pořadatele.

„Bez podpory manželky, která mi hodně pomáhá, bych amatérské offroadové soutěže pořádat nemohl,"  podotkl muž, který pracuje jako řidič nákladní dopravy. A hobby závody pořádá ve své režii, bez dotací a grantů.

„Letos už jsem sedm tisíc v mínusu," zasmál se nadšenec, který  zase  připravuje další soutěž.

Co je to offroad trial?

Jízda terénními auty s pohonem obou náprav 4x4 v těžkém terénu. Auta se pohybují v takzvaných sekcích mezi vyznačenými brankami (dvě dřevěné tyčky vzdálené od sebe 250 cm).

Posádka auta se snaží projet branky v určeném pořadí (branky jsou očíslované), aniž by se kolíků karoserií dotkla nebo je srazila. To vše bez změny směru jízdy, tedy couvání. 

Každá chyba se hodnotí trestnými body, které přiděluje a zapisuje  rozhodčí sledující v sekci jízdu.

Posádka s nejméně trestnými body za celý závod (5 – 6 soutěžních sekcí) je vítězem.

Sekce a jednotlivé branky jsou stavěné v co nejtěžším terénu. Prudké sjezdy i výjezdy přes všechny myslitelné terénní nerovnosti a ani hluboké bahno nebo voda není překážkou.