„Prioritně se jedná o zásahový speciál na dopravní nehody s nutností vyproštěním osob z havarovaných vozidel. Oproti zásahové cisterně jsou jeho jízdní vlastnosti, manévrovací schopnosti ve městě, při průjezdu kolonami na hlavní silnici I/3 a dálnici D1 nesrovnatelné. Automobilová cisterna nemusí dojíždět bezprostředně k nehodě, může zůstat v krycím postavení dále od nehody," vysvětlil Jiří Černovský, velitel benešovské požární stanice, výhody vozu.

Svými rozměry je VW předurčený k technickým i prvotním hasebním zásahům na sídlištích nebo v parcích, kam se standardní požární automobil vzhledem k rozměrům a hmotnosti dostává obtížně.

Posádku tvoří tři profesionální hasiči ze sloužící směny, kteří mohou tvořit posilovou jednotku pro vlašimskou požární stanici, pokud je její profesionální družstvo na výjezdu. Nebo pro Voticko, kde působí jednotka Sboru dobrovolných hasičů JPO II Votice.

„Pro Benešov to má výhodu v tom, že základní družstvo se zásahovou cisternou jsou k dispozici ve městě pro případ řešení mimořádné události," uvedl velitel požární stanice při oficiálním zařazením VW, pořízeného s pomocí peněz města a technických služeb, ostré služby.

Cena a výbava

Kupní cena speciálního požárního vozidla VW je 1 664 355 korun. Město Benešov poskytlo 750 tisíc korun a s dovybavením pomohly technické služby. Zbytek ceny hradil státní rozpočet.

Ve vybavení je sada hydraulického vyprošťovacího zařízení a pneumatických zvedacích vaků do 40 tun, vysokotlaké hasící zařízení s nádrží 150 litrů vody, prostředky pro poskytnutí první pomoci, prostředky pro likvidaci olejových skvrn, ruční řetězová pila.

Loňské výjezdy

V roce 2014 vyjížděla vozidla z benešovské požární stanice k 651 událostem, z nichž bylo dopravních nehod 200. Při nich záchranáři vyprošťovali 40 osob a ve stejném počtu zásahů vozidlo v plamenech hasili.

Záchranu osob z výtahu a otevření bytu realizovali v 61 případech a při 16 spolupracovali na vyžádání dalších složek Integrovaného záchranného systému.