„Oproti předchozím jednáním před několika lety došlo k rozporu. Maršovice měly přislíbený nájezd na D3 v blízkosti městyse ze silnice k Neveklovu. Mají ho zapracovaný v územním plánu, je i v jeho připravované aktualizaci, nájezd je zakreslený v zásadách územního rozvoje Středočeského kraje," konstatoval Bohumil Ježek, starosta Maršovic.

„Teď nám ale potvrdili, že ŘSD v chystaném projektu z maršovickým nájezdem nepočítá,"upřesnil starosta.

Protože se o vynechání mimoúrovňové křižovatky s dálnicí D3 na silnici Maršovice – Neveklov městys neoficiálně dozvěděl už v prosinci, uspořádal anketu mezi občany s jednoduchou otázkou: Přejete si nájezd na D3? Ano nebo ne!

„Roznesli jsme po domech přes 350 anketních lístků. Dvě stě padesát jich bylo pro! Proti sto sedm," podotkl Bohumil Ježek s dovětkem, že pro Maršovicko budou nejbližší nájezdy u Neštětic na spojnici z Neveklova do Jírovic, nebo u Voračic na mimoúrovňové křižovatce dálnice se silnicí první třídy I/18 Olbramovice – Sedlčany.

Snad se dálnice D3 dočkají vnoučata

Skeptický pohled na brzké budování D3 má Jiří Zíka, starosta obce Miličín, která je současným mezinárodním tahem E55 protnutá.

„Dálnici už považuji za Sci-fi. Co jsem na radnici, zažil jsem už řadu vyřizování. Snad se jí dočkají naše vnoučata," nadnesl starosta.

Informativního setkání k problematice se, kromě představitelů Neveklova, Tisem, Václavic a Čtyřkol, zúčastnila také starostka Ješetic Lenka Sladkovská.

„Nás hlavně zajímal osud rybníku, který působí jako vyrovnávací nádrž, a především možné ohrožení studní, protože u Ješetic mají postavit odpočívadlo," nastínila Lenka Sladkovská. „Už dříve nám bylo investorem přislíbené, že jejich ochrana bude zapracovaná v projektu dálnice," potvrdila starostka Ješetic.

Při benešovském jednání starostů obcí s představiteli Ředitelství silnic a dálnic, Ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury a Středočeského kraje byl prezentovaný také možný způsob financování dostavby D3 soukromými investory (projekt PPP – postav, provozuj, předej).

Záměr způsobu výstavby již schválila vláda ČR na základě ekonomického vyhodnocení, který je úspornější, než klasická metoda při započitatelnosti nákladů na údržbu a opravy po dobu třiceti let.

Jednotlivé stavby D3

Praha – Jílové (D3 0301)
Dálnice D3 začíná napojením na Pražský okruh prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky (MÚK) v prostoru Jesenice. V dalším průběhu prochází směrem k obci Libeř, kterou obchází po západním okraji. Dále přechází přes Záhořanský potok a Sirotčí strouhu. Původní trasa je posunutá o asi 200 metrů až za soutok těchto obou vodotečí. Tunelem se eliminuje dopad dálnice do této lokality včetně zásahu do krajinného rázu. Předpokládané náklady v cenové úrovni (CÚ) roku 2015 jsou ve výši 12,7 miliard korun včetně daně z přidané hodnoty (DPH).

Jílové – Hostěradice (D3 0302)
Od MÚK Jílové několikrát křižuje stávající silnici III/1044 a obec Luka pod Medníkem míjí po východním okraji směrem k obci Hostěradice. Trasa od Jílového u Prahy prochází tunelem délky 1200 metrů pod kopcem Hůrka a údolí Sázavy přechází mostním objektem o délce 880 metrů. Předpokládané náklady v CÚ 2015 jsou ve výši 8,8 miliard korun včetně DPH.

Hostěradice – Václavice (D3 0303)
Prochází lesním komplexem na Netvořice, kde se za obcí Chrášťany stáčí k jihu směrovým poloměrem, který však neodpovídá návrhové rychlosti 120 km/hod. V místě křížení se silnicí III/10513 je navržená MÚK Dunávice. V úseku od obce Hostěradice až po křížení se silnicí II/105 jsou navržené tři tunely, které prochází příčnými terénními hřbety. Předpokládané náklady v CÚ 2015 jsou 11,2 miliard korun včetně DPH.

Václavice – Voračice (D3 0304)
Rozhraní staveb se nachází bezprostředně za MÚK Václavice. Přeložka silnice III/10614 (Chrášťany – Václavice) překlene dálnici nadjezdem. Vlastní trasa pokračuje dále prostřednictvím tunelem Prostřední vrch a dále pokračuje dálnice mezi obcemi Neštětice a Přibyšice, mezi vrchy Homole a Šibinka ,kde bude pro migrující zvěř zbudovaný ekodukt, až po MÚK Neštětice – Exit 30. Navazující přeložka silnice II/114 bude dlouhá přibližně 650 metrů a povede pod dálničním mostem dlouhým 222 metrů přes údolí mostem. Úsek Václavice – Neštětice – Voračice má předpokládané náklady ve výši 24,1 miliard korun v CÚ 2015 včetně DPH.

Voračice – Mezno (D3 0305/1)
Úsek dálnice dlouhý 16, 454 km je rozdělený na dvě etapy. Voračice – Loudilka a Loudilka – Mezno. Území je výškově velmi členité a proto je navržených sedm dálničních mostů, a MÚK Loudilka (silnice Heřmaničky – Sedlec-Prčice) a MÚK Mezno (stávající silnice Miličín – Sudoměřice u Tábora). Stavby řeší jak místní vodoteče, tak potřeby silnic II. a III. třídy. Předpokládané náklady jsou 12 miliard korun.