NKÚ odhalil závažná pochybení při použití prostředků Regionálního operačního programu regionu soudržnosti Střední Čechy.

„Kontrolou bylo zjištěno, že v projektu 195 města Vlašim (obnova historického centra města –  pozn.aut.) byla provedena realizace stavebních prací odchylně od schválené projektové dokumentace," informoval Jaroslav Broža z odboru komunikace Nejvyššího kontrolního úřadu.

„Závěry NKÚ známe, ale v této chvíli se mohu vyjádřit jen k dílčím skutečnostem. V projektu školky jsou uvedené pákové baterie na záchodech, které jsme podle požadavků hygieniků nahradili bezdotykovými. I když jsou dvojnásobně dražší, pořídili jsme je stejnou cenu," vysvětlil místostarosta Karel Kroupa.

Další odchylkou byly změny při stavebních úpravách záchodů ve městě. „V památkově chráněném objektu předpokládal projekt čtyři WC. Ale protože by muselo ubourat kus zdi, s čímž památkáři zásadně nesouhlasili, čtvrtý záchod je samostatně," místostarosta Karel Kroupa upřesnil k „dalšímu pochybení"s tím, že k závěrům NKÚ se vyjádří starosta Luděk Jeništa, který byl v pondělí časově zaneprázdněný.

Nejvyšší kontrolní úřad ale pokáral také radu regionální soudržnosti střední Čechy. Vlašim jí v průběhu realizace stavby o provedených změnách neinformovala a úředníci z krajského úřadu tuto skutečnost nezjistili ani v rámci administrativních kontrol, ani při kontrole na místě před proplacením dotace.

Další závadou při využití dotací je podle NKÚ rozdělení předmětu jedné veřejné zakázky a pak zadání její části bez výběrového řízení. Týkalo se služeb spojených s přípravou žádosti.

Město Vlašim jako způsobilé výdaje projektu nárokovalo náklady v hodnotě 452 tisíc korun. Z nichž částku 41 195 korun zaplatilo za pořízení fotodokumentace  a 11 126,50 korun za řízení projektu.

„Tyto výdaje byly uplatněny v rozporu s pokyny. Příjemce v případě služeb spojených s přípravou žádosti rozdělil předmět zakázky na více menších zakázek. U fotodokumentace uplatnil nepřiměřené výdaje a uplatnil výdaje za služby, které nesouvisely s projektem," konstatoval Jaroslav Broža z NKÚ.

K jinému pochybení údajně došlo při požadavku na kvalifikační předpoklady uchazečů o veřejnou zakázku obnovy historického centra města. Kontroloři považují podmínky za diskriminační. 

Vlašim vymezila minimální úroveň odborné kvalifikace vedoucích zaměstnanců dodavatele, které je podle NKÚ nadhodnocená, neboť stanovená úroveň neodpovídala druhu, rozsahu a složitosti předmětu veřejné zakázky.

„Nedostatky s finančním dopadem byly vyhodnocené jako porušení rozpočtové kázně a NKÚ splnil svou povinnost oznámit kontrolní zjištění příslušným správcům daně," upozornil mluvčí nejvyššího kontrolního úřadu.

Výtka kontrolorů je nespravedlivá, tvrdí Jeništa

Vlašim rozporuje závěry Nejvyššího kontrolního úřadu, že rozdělila zakázku. Požadavky na další analýzy a další průzkumy vznikaly postupně

Vlašim  – Starosta města Luděk Jeništa vysvětluje, jak vznikala příprava obnovy historického centra města. Její  část považuje po několikaměsíčním prošetřování Nejvyšší kontrolní úřad  za „vážné pochybení".

Jednalo se  o rekonstrukci tří hlavních náměstí. Žižkovo, Palackého a Husovo včetně nádvoří zámku a spojovacích komunikací. Vše v celkové hodnotě zhruba  105 milionů korun.

Výtka NKÚ

Výtka NKÚ:  V pravidlech regionálního operačního programu (ROP) je uvedená povinnost vyhlásit veřejnou soutěž, pokud hodnota jakýchkoli souvisejících služeb přesáhne částku 200 tisíc korun.  V uvedeném kontrolním protokolu je město Vlašim podezřelé, že porušilo  pravidla tím, že se dopustilo rozdělení zakázky v rámci zpracování žádosti o dotaci, kde byla podle Nejvyššího kontrolního úřadu částka v součtu překročená o přibližně  150 tisíc korun.

„Veřejná zakázka na službu Smlouva na zpracování žádosti o dotaci byla uzavřená  22. 10. 2007 s Podblanickem s.r.o. (dříve Formax s.r.o.) v ceně 160 tisíc korun. Ostatní sociologické práce, dotazníkové  a sociologické analýzy,  byly organizované a realizované Podblanickem až po čtyřech měsících," upozornil Luděk Jeništa  na základní časovou disproporci.

Jádro pudla

Až na základě požadavků regionální rady o nutnosti pořídit další analýzy a průzkumy radnice uzavírá  se společností Podblanicko, která se už v problematice orientovala, v polovině února 2008 smlouvu na zpracování sociologické analýzy formou dotazníkové ho šetření v hodnotě 45 030 korun, smlouvu na zpracování sociologické analýzy – komunitní plánování s občany a fotodokumentaci v ceně 78 320 korun a smlouvu na zpracování analýzy poptávky trhu v ceně 68 650 korun.

„Tento postup jsme nepovažovali za rozdělování zakázky z toho důvodu, že při uzavření smlouvy na zpracování žádosti dne 22.10. 2007 nemělo město Vlašim již žádný konkrétní úmysl uzavřít další smlouvy na sociologické práce. Zakázky na tyto sociologické práce a nutnost jejich vypracování vyplynuly z dalších detailních konzultací,   většinou osobních a telefonických, s pracovníky Úřadu Regionální rady, a to v rozmezí přibližně čtyř měsíců po uzavření smlouvy na zpracování žádosti o dotaci," zdůvodnil starosta podstatu sporného  „pochybení".

„Je třeba si uvědomit, že se jednalo o první výzvu o dotace ROP se zaměřením na fyzickou revitalizaci měst vůbec. Řadu konzultací a z nich vyplývajících detailnějších pokynů i doporučení pro zpracování žádosti o dotaci jsme se dozvídali v průběhu příprav projektu, a to i proto, že předchozí zkušenost s podobným typem projektu, i co do rozsahu projektu na straně žadatele,  ani orgánu ROP Střední Čechy,  tady doposud nebyla," nastínil pozadí pravidel pro čerpání evropských peněz s českými mantinely Luděk Jeništa.

„Z dnešního pohledu, kdy po přibližně pěti letech fungování programu ROP Střední Čechy je již samozřejmě víceméně patrno, co se v případě prokazování poptávky po projektu a jeho potřebnosti  po žadatelích  v rámci analýz žádá, se může náš postup jevit jinak, než byla tehdejší skutečnost.

Tu v této chvíli není možné prokázat jinak,  než uzavřenými smlouvami a faktem, že tyto výdaje byly pracovníky ROP Střední Čechy proplacené a shledané jako uznatelné, a to zvláště s ohledem na jejich znalost vývoje a průběhu přípravy projektu," argumentuje starosta Vlašimi.

„V případě sociologických prací se jednalo o typ zakázek, které byly pořizované bez předchozího konkrétního požadavku. Šlo o zcela aktuální  požadavky poskytovatele a  nešlo objektivně dopředu předvídat  rozsah, cenu nebo i definování konkrétního zadání, ze kterého by případná nabídka mohla vycházet," vysvětlil Luděk Jeništa.

Žadatel o dotaci (Vlašim), ani zadavatel podmínek (regionální rada Středočeského kraje), neměly zkušenosti s tak velkým projektem a učily se za pochodu. 

„Výtku Nejvyššího kontrolního úřadu  považujeme, rád bych napsal za nespravedlivou, protože to tak všichni cítíme, za neopodstatněnou. I vzhledem k uznání našeho postupu orgány ROPu. Orgány, se kterými jsme  v jejich i našich prenatálních projektových dobách, jak proti sobě, tak i společně, velmi často bojovali. Ale všichni za dobrou věc.Ta se, díky bohu, nakonec skvěle povedla," uzavřel Luděk Jeništa s tím, že námitku podobného znění Vlašim  poslala NKÚ.