„Ne všichni řidiči na dálnici jsou ohleduplní. Když dobržďují na konci kolony, nenechávají si dostatečnou vzdálenost od předchozích vozidel a dojíždí těsně k nim. Tím si nevytvoří odstup, aby mohli uhnout na stranu a manévrem vytvořit místo pro průjezd záchranných složek, když tam přijíždíme," upozornil na nešvar Josef Setnička, ředitel územního odboru Hasičského záchranného sboru.

„Řidiči by i při stání v kolonách měli věnovat pozornost dění kolem nich. Pokud jedou hasiči nebo záchranka k člověku zaklíněnému v havarovaném autě, jsou ty minuty čekání na záchranu pro něho velmi dlouhé," připomněl ředitel profesionálních hasičů. Ti pak na dohled od nehody stojí a nemohou k ní.

Pokud se kolonou na dálnici prodírají vozidla Integrovaného záchranného systému mířící k nehodě, někde v dálce čeká na jejich pomoc zraněný člověk.

„Některé věci se učíme déle, než v cizině. Stačí si všimnout, jak si mnozí řidiči stále ještě neosvojili pravidla řazení do zipu. Strejc sedí a kouká. Na druhou stranu stále ještě jezdí bezohlední sobci, frajeři. I když jich již postupem let ubývá," poznamenal Josef Setnička, ředitel profesionálních hasičů na Benešovsku.

Při dodržení rychlosti se při nárazu auto nedeformuje tolik, aby ho bylo nutné rozstříhat

„Při dodržení omezené rychlosti na 80 km/h ve zúžení a 60 km/h na přejezdu středového dělícího pásu by i při karambolu nemělo docházet k nutnosti vyprošťování osob," dodal.

Při rekonstrukcí dálnice D1, která pokračuje i letos, mají hasiči domluvené provizorní nájezdy na těleso dálnice, nouzové stanoviště pro odstavení i čekání na odtah havarovaných aut.

„Se stavbaři úzce spolupracujeme. Každý týden nám zasílají plán postupu prací. Máme kontakty na vedoucí prací. Podle jejich informací víme, kde je beton starší 28 dní a můžeme na něj najet," podotkl ředitel benešovského HZS Josef Setnička.