Výpravy se ujal velitel hasičské základny Jiří Černovský.

„Hasič musí mít fištrón a musí si umět v každé situaci poradit,“ odpovídal velitel s úsměvem na všetečné dotazy školáků z 1. až 3. tříd, kteří se téměř u každé sdělené informace o technice nebo hasičských postupech ptali: „A co když to nefunguje, nebo nejde, nebo vypnou proud?“

Kromě statické ukázky zásahového automobilu a požární výzbroje i výstroje si děti prolezly kabinu výjezdového automobilu a příslušníci směny „C“ jim předvedli ukázkový výjezd.

Vyklusali do patra budovy a po vyhlášení poplachu interním rozhlasem sjeli po skluzech do garáže, navlékli se do zásahových obleků, nasedli do vozu a se zapnutými modrými majáky vyrazili z garáže.

„Musí vyjet do dvou minut. I v noci, když spí. Běžně to ale stíhají rychleji,“ poznamenal lakonicky Jiří Černovský s tím, že dobrovolní hasiči, s nimiž profesionálové denně při zásazích ve svém rajónu při zásazích spolupracují, mají lhůtu pro výjezd deset minut.

Po prohlídce garáže se školáci vypravili do patra základny, kde se jim velitel stanice pochlubil modely požárních aut a sbírkou hasičských relikvií, mezi nimiž kralovaly ochranné přilby.

„Ta nejstarší je kožená a její 150 let,“ konstatoval Jiří Černovský.

Školáci ze ZŠ Jiráskova se při exkurzi na požární stanicitaké dozvěděli, jak jsou plošně na celém Benešovsku rozmístěné nejen profesionální, ale i poloprofesionální a dobrovolné zásahové jednoteky a jakou disponují hasičskou technikou.

„Ke skutečným požárům vyjíždíme přibližně ve třetině případů. Nejčastěji jsme povoláváni k dopravním nehodám, pak k technickým zásahům, k asistenci dalším složkám Integrovaného záchranného systému a čerpání vody,“ vysvětlil velitel stanice Jiří Černovský.

K práci profesionálních hasičů ještě dodal: „Musí mít maturitu a být v dobré fyzické kondici. Tu prověřují každoroční testy a lékařské prohlídky.“