Stravujete se v restauracích nebo ve stáncích rychlého občerstvení? Pak si dejte dobrý pozor, jestli vás obsluhující nešidí. Podle výsledků kontrol provozoven veřejného stravování České obchodní inspekce za letošní 1. pololetí nejsou takové nekalé praktiky ničím výjimečným. V Praze a Středočeském kraji, Benešovsko není výjimkou, objevili inspektoři nejvíce nesrovnalostí. Přesně v 55,6 případech. To je dokonce o tři procenta více, než loni.
„Přes trvalou kontrolu se daří zajistit alespoň standardní úroveň dodržování základních povinností velmi obtížně a také počet stížností spotřebitelů na jejich služby či chování zaměstnanců neklesá,“ uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. Přímo na pražské a středočeské restaurace přijali 121 stížností spotřebitelů.
„Většina z nich se týkala nesprávného účtování, míry nápojů a hmotností pokrmů, tedy porušení, na něž by měl spotřebitel upozornit obsluhu nebo provozovatele okamžitě a dožadovat se nápravy přímo na místě,“ řekla Fléglová.
ČOI dlouhodobě eviduje a také prošetřuje vyšší počet podání spotřebitelů zejména z míst s velkou migrací hostů, zvláště v turisticky atraktivních lokalitách a sezonních provozovnách. Ne vždy však mají inspektoři při šetření podání spotřebitelů dostatek informací k tomu, aby mohli protiprávní jednání prokázat.
„Statistiku za jednotlivé okresy sice neděláme, ale Benešov se rozhodně nevymyká normálu,“ podotkla zástupkyně ředitele středočeského inspektorátu ČOI Martina Vyžrálková.
Podnikatelům a fyzickým osobám uložila inspekce v celé ČR za méně závažné porušení zákona o ochraně spotřebitele na místě 1065 blokových pokut v celkové výši 969 tisíc korun. Správní řízení o uložení pokuty je nyní vedeno s dalšími 283 kontrolovanými provozovateli. Zákaz používání vydala ČOI na 229 kusů měřidel bez platného ověření.
Při návštěvě restauračního zařízení byste se tedy měli řídit heslem „Důvěřuj, ale prověřuj“. „Kontrolujte, zda souhlasí ceny deklarované a účtované, neplaťte položky za nespecifikované nebo neposkytnuté služby, žádejte o vydání účtu se všemi náležitostmi, a pokud není objednaná konzumace nebo následně vystavený účet v pořádku, domáhejte se nápravy okamžitě na místě,“ upozornila Fléglová s tím, že na problémy v konkrétní restauraci by je měli spotřebitelé upozornit.