Policisté znepříjemňují neukázněným cyklistům život, když při dopravně bezpečnostních akcích kontrolují, zda mají osvětlená kola.
„Přestože akce zaměřené pouze na cyklisty neprovádíme, tyto dopravně bezpečnostní kontroly zcela jistě mají pozitivní dopad. V poslední době totiž na Benešovsku k žádným dopravním nehodám, které by zapříčinili neosvětlení cyklisté, nedošlo,“ říká policejní tisková mluvčí Zuzana Stránská a dodává, že někteří cyklisté si ne〜uvědomují, co se může stát, pokud nejsou viděni.“
Zvláště na podzim, kdy bývá zhoršená viditelnost, by mělo být kolo i cyklista na něm dobře vidět. V řidičích motorových vozidel nejednou hrklo, když se před nimi najednou zjevil neosvětlený kolečkář.
„Nejdůležitější je, aby cyklista byl viděn ze všech stran. V prodeji je výběr ze široké škály pestrobarevného oblečení, které má reflexní prvky. Kdo jezdí neosvětlený, hodně hazarduje se životem, ale může udělat nešťastnými i ostatní účastníky silničního provozu,“ říká Helena Krupičková, spolumajitelka benešovské cykloprodejny s tím, že právě
v tomto období každoročně
o bezpečnostní vybavení mezi cyklisty stoupá zájem.
Viditelné osvětlení kola při tom nemusí být vůbec drahé. Doba, kdy nejlevnější červená blikačka stála tři sta korun, je dávno pryč. Dnes si může zákazník vybrat z obrovského množství světel a blikaček podle finančních možností, čet〜nosti používání i vkusu.
„Nejzákladnější blikačky si může pořídit opravdu každý. Nedá za ně více než dvě stě korun a bude viděn. Od nás prakticky neodejde žádné kolo bez patřičného vybavení a další potřebné věci si každý vždy může dokoupit. Kolo by mělo mít osvětlení, přední a zadní odrazky, doporučuji i ve výpletech, a blikačku. Dříve se například moc neprodávaly přilby, teď už je jejich používání běžnou záležitostí,“ podotkla Krupičková.
V nabídce cykloprodejen se objevují i nalepovací bezpečnostní reflexní pruhy, které se dají nalepit kamkoli, hitem jsou blikačky ve výpletech a také zabudované v přilbách.
„Záleží na každém jednotlivci, kolik chce do bezpečnostního vybavení investovat, dodala Helena Krupičková s tím, že v poslední době jsou na silnicích vidět poměrně dobře vybaveni nejen ti mladší, ale na bezpečnostních prvcích nešetří ani dříve narození cyklisté.

SANKCE PRO NEUKÁZNĚNÉ CYKLISTY

Blokové řízení (na místě)
– za přestupky – až 2000 korun
Správní řízení (později)
– za přestupky – 1500 až 2500 korun
– jízda pod vlivem alkoholu do
1 promile – 10 000 až 20 000 korun
– odmítnutí dechové či krevní zkoušky – 25 000 až 50 000 korun