V pondělí 23. 7. zcela shořel na poli u Drachkova traktor. V době žní, rozhodujícím okamžiku celoročního úsilí zemědělců, téměř likvidační událost především pro drobné podnikatele. Profesionální a dobrovolní hasiči včasným zásahem zabránili rozšíření ohně na přivěšený balíkovač slámy a pole.
„Taky mi jednou při sklizni začal hořet kombajn. Naštěstí si toho všimli ostatní kombajnéři, takže než jsem vystříkal oba hasičáky z kabiny, tak ke mně přijeli a společně jsme oheň dalšími hasičáky uhasili. Ani jsme nevolali hasiče,“ zavzpomínal na příhodu ze žní bývalý pracovník zaniklého státního statku ze Sedlčanska.
Požáry v dopravě vloni obsadily za řáděním ohně v domácnostech druhé místo. Tvořily s 2122 případy přes deset procent všech událostí se škodou převyšující 309 milionů korun.
Hasicí přístroje mají povinně ve výbavě autobusy, vozidla taxislužby, sanitky a další speciální vozidla pro přepravu osob nebo hořlavého nákladu. U osobních aut povinnost chybí.
„Vždy je lepší přenosný hasicí přístroj v osobním autě mít. Jeho cena se pohybuje v řádu stokorun, což se určitě vyplatí. Lze s ním efektivně zlikvidovat požár v počáteční fázi, a tím zabránit i těžkému poškození vozidla. Jakmile totiž automobil zachvátí požár, postupují plameny velice rychle a vůz může být kompletně zničený během dvou minut. Tak rychle se na místo nedostanou ani hasiči,“ upozornil Petr Kopáček z Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru (GŘ HZS).
Vhodný hasicí přístroj (složením náplně i velikostí obsahu), by měl být co nejsnáze použitelný, aniž by bránil v ovládání vozidla a v případě nárazu ohrožoval řidiče nebo spolujezdce.
„Hasicí přístroj uložený na dně plně naloženého kufru vozidla je v případě požáru nepoužitelný,“ varoval mluvčí GŘ HZS.
Pokud automobil začne hořet, musí ho okamžitě řidič odstavit na vhodném místě. K nim rozhodně nepatří blízká čerpací stanice, les nebo garáže. Všechny osoby i zvířata musí z auta ven.
„Pokud je požár v počáteční fázi a z pod kapoty motoru vychází jen hustý kouř, pokuste se požár uhasit. Vezměte přenosný hasící přístroj, uvolněte pojistku a začněte hasit. Při hašení postupujte tak, aby se k místu hoření dostalo co nejméně kyslíku, jinak plameny paradoxně posílíte. Do motorového prostoru nastříkejte hasivo jen pod lehce nadzvednutou kapotou a kapotu znovu uzavřete. Tím se z prostoru vytěsní vzduch a oheň uhasne,“ poradil nejméně rizikový postup Petr Kopáček s upozorněním na nebezpečí popálení rukou od rozžhavené kapoty.
Při volání hasičům na linku 150 nebo 112 je potřeba nahlásit, kde a co hoří, zda jsou ohrožené osoby nebo náklad. V případě události na dálnici nebo rychlostní komunikaci je nutné pro časný příjezd hasičů také upřesnit, ve kterém směru se vozidlo nachází.