Hlavně rychlodráhu

Na prvním místě zmiňuje rychlodráhu na Kladno, jejíž zprovoznění označil za klíčové nejen pro největší středočeské město, ale také pro ruzyňské letiště a přilehlé části Středočeského kraje. Bendlův mluvčí Martin Kupka potvrdil, že projekt moderního železničního spojení Praha–Kladno patří i k prioritám ministerstva. A Bendl-ministr rychlodráhu podporuje stejně vehementně jako v době, kdy ještě býval Bendlem-hejtmanem. Zatím je ale ve hvězdách, zda se podaří naplnit původní předpoklady, že první cestující by se po frekventované trase (kterou nyní denně absolvuje na cestě za prací a studiem na dvacet tisíc lidí) mohli svézt již v roce 2013.

Na západ i na jih

K dalším dopravním prioritám nového vedení Středočeského kraje, jimž by představitelé státu měli věnovat pozornost, patří podle Ratha „karlovarka“, tedy rychlostní silnice R6. A to nejen její prodloužení minimálně po úroveň Rakovníka, když už ne až na hranici kraje, ale také opravy starších úseků. „Ty jsou v katastrofálním technickém stavu; stávají se pomalu nesjízdnými, varoval Rath.

Za velmi důležité považuje i urychlení prací na výpadovkách z Prahy na České Budějovice. Ať už jde o trasu D3 přes Tábor nebo R4 přes Příbram.

Obchvat jablkem sváru

Na čem se však bývalý a současný hejtman středních Čech neshodnou, je vedení obchvatu severní části Prahy. Ne že by oba obchvat nechtěli; v důrazu na jeho důležitost jsou zajedno. Odlišný názor ale mají na vedení jeho trasy. „Nám jde o to, aby se práce zahájily co nejdřív – a tak jsme připraveni podpořit i severnější variantu,“ konstatoval Rath. Protože se dříve prosazovaná suchdolská varianta podle jeho mínění „zasekla“ na odporu pražských městských částí Suchdol, Lysolaje a Dolní Chabry, veřejně k vedení trasy obchvatu nabízí území středních Čech. „Suchdolskou variantu neodmítáme – podpoříme ale i trasu přes Řež nebo překonání Vltavy někde mezi Kralupy a Vodochody,“ prohlásil. Hlavně aby se prý začalo stavět co nejdřív.

Podle Bendla však jiná než suchdolská varianta nepřipadá v úvahu. Řízení kolem změny územních plánů, která by musela předcházet stavbě v jiném úseku, by totiž zahájení prací neúměrně oddálila. Možná i o osm až deset let. Navíc, jak připomněl mluvčí Kupka, severnější variantu zase odmítaly dotčené středočeské obce.