Investorem obchvatu Benešova není ale Ředitelství sinic a dálnic (ŘSD), které buduje D3 od jihu k Praze, nýbrž Středočeský kraj. Otázka je, zda obě organizace dokáží sladit start a především zprovoznění obou staveb do jednoho termínu.
Podle benešovského starosty Jaroslava Hlavničky je zarážející, že přivaděč a ani severovýchodní obchvat Benešova nejsou související stavby a řeší se samostatně.
„Proto je důležité především zahájit přípravu těchto staveb. Obchvat není v krajských seznamech a v seznamech ŘSD není zase stavba přivaděče. Je potřeba aby se tam co nejdříve dostaly a bylo současně patrné, že v případě, že se začne stavět dálnice nepřipojíme její přivaděč bez obchvatu města,“ upozornil místostarosta Roman Tichovský.
Ředitelství silnic a dálnic ale s takovým vyjádřením nesouhlasí. Stojí si za tím, že Václavická spojka je nedílnou součástí stavby středočeské dálnice D3. „Jedná se o podmiňující stavbu ke stavbě vlastní dálnice D3, protože tento úsek bude rovněž sloužit jako objízdná trasa při odklonu dopravy z D3 při její případné uzavírce. Stavba severovýchodního obchvatu Benešova a D3 (Václavické spojky) jsou spolu projekčně zkoordinovány,“ tvrdí Martin Buček z týmu komunikace ŘSD.
V místě napojení na komunikaci I/3 vznikne dopravní uzel - soustava tří okružních křižovatek, z nichž jedna už stojí na Červených Vršcích, jedna je součástí D3, jedna součástí stavby severovýchodního obchvatu Benešova. „Spolu tak zajistí odvedení části dopravy mimo stávající I/3 po obchvatu Benešova,“ je přesvědčen mluvčí ŘSD.
Vše zprovoznit naráz
Jak ale upozornil Roman Tichovský, situace je nyní taková, že u stavby přivaděče má být do konce roku vydané územní rozhodnutí a současně se i projektuje, aby bylo možné vydat stavební povolení. Tak daleko podle něj obchvat rozhodně není.
„Nyní potřebujeme, aby se kraj ohledně obchvatu rozhýbal a dohnal přípravu stavby přivaděče. Při jednáních ve Voticích s krajem, ŘSD a ministerstvem dopravy jsme přítomným vysvětlili, že v případě, že obě stavby, tedy přivaděč i obchvat nebudou zprovozněné současně, nedáme souhlas s napojením Václavické spojky na silnici do města,“ pohrozil místostarosta.
ŘSD postoj Benešova zná, i když se o něm zatím mluví jen jako o jedné z možností, nikoliv o jisté věci.
„Pokud si dá Benešov tuto podmínku týkající se zprovoznění přivaděče do stanoviska v rámci územního řízení, pak to samozřejmě ještě více zvýší tlak na koordinaci mezi krajem a městem Benešovem, neboť se jedná o investiční akci kraje, aby se tato investice dotáhla do konce a získala potřebné stavební povolení a její výstavba proběhla nejpozději s výstavbou D3. Určité zvýšené nároky na koordinaci to pak samozřejmě vyvolá i na straně ŘSD. V současnosti ale toto stanovisko Benešova nemůže nějak negativně ovlivnit přípravu tak klíčové stavby, jakou je středočeská D3,“ dodal Martin Buček.
Zádrhelem stavby obchvatu je především to, že bývalé vedení kraje část jeho problémů smluvně předelegovalo na Benešov. Ten měl jednat s vlastníky pozemků budoucí trasy a měl od nich dokonce pozemky i vykupovat. Teprve pak by kraj Benešovu část nákladů uhradil.
V současnosti je na světě už také dohoda o změně uvedené smlouvy mezi městem a krajem. Díky ní všechny náležitosti bude pod krajskou stavbou řešit kraj včetně výkupu pozemků nebo jejich případném vyvlastnění.