Jednou z novinek v elektronické komunikaci s úřady je elektronický podpis.
Lidé v Mladé Boleslavi zatím s magistrátem prostředníctvím elektronického podpisu nekomunikují. Potvrdila to Jitka Zinke, tisková mluvčí Magistrátu města Mladá Boleslav.
„Elektronický podpis je zatím využíván na boleslavském magistrátu k práci úředníků, a to pro odesílání informací o zaměstnancích, kteří buď nově nastoupili, nebo ukončili pracovní poměr. Informace jsou zasílány na správu sociálního zabezpečení. Dále elektronický podpis využívá odbor dopravy. Občané zatím s Magistrátem v Mladé Boleslavi prostřednictvím elektronického podpisu nekomunikují,“ uvedla Zinke.
Obdobná situace je i v sousedních okresech, například na Mělnicku na Městském úřadě v Neratovicích.
„Občané elektronické podpisy posílat mohou, zatím toho však nikdo nevyužil. Domnívám se, že pro obyvatele je možná o něco jednodušší vlastnoruční podpis,“ vyjádřila se Jiřina Kovářová, tisková mluvčí neratovického městského úřadu.
Tyto podpisy má k dispozici i vedení města a dvě pověřené pracovnice.
Elektronický podpis vytváří osoba pomocí svého soukromého klíče. Podle českého právního řádu však nemá stejné účinky jako podpis vlastnoruční. Například závěť musí být napsaná vlastní rukou. Naopak elektronický podpis lze použít napříkladprávě při komunikaci s místními úřady.
Další novinkou v elektronické komunikaci s úřady je také informační systém Czech Point. Tuto službu občanům provozuje hned několik mělnických městských, ale také obecních úřadů.
Smyslem Czech Pointu je zamezit zbytečnému obcházení úřadů, hodinovým čekáním či zdlouhavému dojíždění. Na jednom místě tak mohou lidé získat výpis z katastru nemovitostní, výpis z obchodního rejstříku, výpis z živnostenského rejstříku a výpis z rejstříku trestů.
Tato možnost se nabízí hned na několika městských úřadech, například v Mnichově Hradišti nebp ma boleslavském magistrátu. Od tohoto měsíce byl systém Czech Point nově také zaveden na Městském úřadě Bělá pod Bezdězem.