V pondělí krajští radní rozhodli o otevřeném výběrovém řízení, jímž kraj hledá společnost, která zpracuje projektovou dokumentaci napojení na skupinové vodovody vedoucí ze Želivky a zajistí pro tuto stavbu územní rozhodnutí. Nový vodárenský systém by měl propojit Posázavský skupinový vodovod se Skupinovým vodovodem Benešov, což lokalitám ohroženým nedostatkem vody poskytne záruku dostatečných dodávek. Želivka totiž z nádrže Švihov dokáže žízeň těchto regionů bez problémů ukojit – chybí však potrubí, které by vodu dokázalo dopravit tam, kam je třeba.

Dostatek vody má zajistit nové potrubí podél budoucí dálnice D3Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje

Kliknutím zvětšíte.

Nový vodárenský systém v koridoru budoucí dálnice D3 přitom náměstek hejtmanky Miloš Petera (ČSSD), který má v kompetenci oblast životního prostřední, považuje za zcela nezbytný. „Ze všech dostupných materiálů, které máme v souvislosti s budoucí výstavbou této dopravní tepny k dispozici, vyplývá, že pravděpodobně dojde k negativnímu ovlivnění zdrojů pitné vody v okolí,“ vysvětlil, že je třeba myslet na budoucnost – a ta se od současného stavu může výrazně odlišovat.

Již dnes přitom některé lokality, přes které má dálnice procházet, pociťují problémy týkající se zdrojů pitné vody – a to jak z hlediska množství, tak i kvality. Patří k nim například Benešov, Bystřice, Kosova Hora, Netvořice, Neveklov, Sedlec-Prčice, Týnec nad Sázavou či Vrchotovy Janovice). Analýza, kterou si kraj nechal vypracovat, přitom vyznívá jednoznačně: v okolí plánované dálnice D3 prakticky není možné zásobování z místních povrchových zdrojů – a není zde k dispozici ani významnější podzemní zdroj.

Statistika kriminality v roce 2017 ve Středočeském kraji.
Počty středočeských zločinů poklesly. Včetně vražd i loupeží

Dostatek vody tak má zajistit nový vodárenský systém propojující Posázavský skupinový vodovod se Skupinovým vodovodem Benešov. Nová stavba by se podle prvotních studií měla v Týnci nad Sázavou připojit na posázavskou soustavu – a k dálnici přivést vodu pomocí čerpacích stanic s využitím nynějšího vodojemu Netvořice; ten ovšem bude muset projít úpravami.

Aktuální návrhy dále počítají s vedením vodovodního přivaděče podél dálnice jižním směrem k silničnímu přivaděči Václavická spojka (přes budoucí dálniční odpočívku). Dalším místem připojení by se měl stát vodojem Červené vršky v Benešově, který je součástí Skupinového vodovodu Benešov. K dálnici by pak byla voda přiváděna novým přiváděcím řadem podél nové silnice Václavická spojka.

U napojení na dálnici by pak měl vzniknout nový vodojem, v němž by se míchala pitná voda z „posázavského“ a z „benešovského“ vodovodu. Dále by měla být čerpána potrubím podél dálnice – zčásti podél jejích náspů a zářezů, přesevším ale v trase obslužných komunikací.

Ilustrační foto.
Požár mercedesu na dálnici se obešel bez zranění

Aby se tyhle plány mohly stát skutečností, zbývá ještě zodpovědět jednu z klíčových otázek: kdo se o tohle všechno postará. Současné úvahy počítají s tím, že budoucím investorem by se měl stát subjekt vytvořený dotčenými obcemi. To v pondělí potvrdil i náměstek hejtmanky Petera. „Kraj bude iniciovat a koordinovat vznik dobrovolného svazku obcí jako potenciálního investora stavby vodovodního přivaděče,“ konstatoval.

Na úrovni místních zastupitelstev lze ovšem k tomuto tématu očekávat hodně emotivní debaty. Argument je nasnadě: jestliže dostupné studie hovoří o tom, že k očekávanému zhoršení poměrů přispěje dálnice budovaná státem, proč by se v zajištění nápravy měly angažovat právě obce? Tématem důležitým pro místní obyvatele se jistě stanou také budoucí ceny vody, stejně jako další doprovodné náklady.

Kraj se na veletrhu představí netradičně: školní budovou i sklářským uměním
Kraj se na veletrhu představí netradičně: školní budovou i sklářským uměním