Přesto akce v hodnotě přes 32 milionů korun už v podstatě odstartovala. Nepopulárním, kácením stromů. Ty poskytovaly stín na otevřeném a v létě přehřátém prostoru nádraží.
Podle kritiků však nebylo bezpodmínečně nutné stromy porážet. Myslí si to i čtyřicetiletý Jiří. „Nevyužívám nádraží, jezdím autem. Obecně mi ale velmi vadí kácení zdravých stromů ve městě. A právě to se děje v Týnci. Někomu stromy vadí, protože z nich opadává listí a musí ho pak uklízet. Myslím si, že i u nádraží to bylo možné vyřešit bez toho, že musely stromy ustoupit. Jenže chyběla vůle,“ je přesvědčený Jiří.
Dopravní terminál v Týnci nad Sázavou. Autor: MěÚ Týnec nad Sázavou
Podle města ale odstranění stromů nešlo zabránit, protože se celé autobusové nádraží přisune k nádraží vlakovému. Lenka Morávková z kanceláře starosty města vysvětlila i načasování porážení javorů. „Kácení stromů bylo nutné zahájit v době vegetačního klidu, které končí 31. března,“ uvedla.
Cílem stavby moderního dopravního terminálu, je zpříjemnit a také zjednodušit cestování. Obyvatelé Týnce jsou velice úzce navázáni na pracovní i studijní možnosti okolních měst. Velká část Týnečáků dojíždí za prací do nedalekého Benešova a možná ještě více lidí míří denně do Prahy. Osobními vozy, ale zejména hromadnou dopravou - vlaky a autobusy. Přestupování z vlaků na autobusy a naopak se usnadní díky přiblížení nástupišť a společnému zázemí s čekárnou. Při tom dojde k novému, vhodnějšímu uspořádání nástupů a výstupů a to i s ohledem na imobilní cestující. Projekt samozřejmě počítá s bezbariérovostí.
Nový Týnecký dopravní terminál s novou odbavovací halou poskytne cestujícím nejen moderní informační systém, ale také, do dneška na autobusovém nádraží chybějící sociální zázemí. Se stavbou terminálu si ale polepší také obyvatelé města, kteří chodí kolem nádraží směrem k železničnímu přejezdu. I tam vznikne nový, bezpečný chodník od přejezdu k nádraží.
Součástí nového týneckého dopravního terminálu, o němž se hovořilo na radnici už před téměř celou dekádou, bude i parkovací systém B+R. Toto označení vzniklo z angličtiny - bike and ride – tedy zaparkuj kolo a jeď. Myšleno hromadnou dopravou. Systém nabídne celkem 14 bezpečných míst pro jízdní kola. Bohužel u nádraží bude dál chybět systém P+R. Parkoviště, kde by cestující odstavili svá osobní auta a přestoupili na vlak či autobus v Týnci, na rozdíl od Benešova, nevznikne. A to přes to, že se díky posunutí autobusového nádraží uvolní soukromé pozemky u výpadovky na Prahu.
„Město nepředpokládá další využití těchto pozemků. Dá se očekávat, že se na této ploše bude parkovat,“ potvrdila Lenka Morávková. Při starém tak zůstane parkování na nezpevněné ploše na boku autobusového nádraží a také tam stojící kiosek. „Stojí na soukromém pozemku, bohužel, s tím neumíme nic udělat,“ dodala Morávková.
Dopravní terminál v Týnci nad Sázavou. Autor: MěÚ Týnec nad Sázavou
V současné době investor, město Týnec, hledá při výběrové řízení zhotovitele. Ten by se měl ujmout díla už v červenci či srpnu. „Samotná stavba by měla trvat devět měsíců,“ připomněla Lenka Morávková s tím, že nyní předpokládané náklady na realizaci projektu jsou 32,6 milionu korun. Celých 29,3 milionu pokryje dotace Integrovaného regionálního operačního programu – ITI (integrované územní investice uplatňované v metropolitní oblasti – pozn., red.), zbytek uhradí město Týnec z vlastních zdrojů. Navíc město nemělo problémy s vypořádáváním pozemků potřebných pro stavění. Pozemky, na kterých bude nový terminál stát, patří Týnci, který část pozemků před nedávnem získal od Českých drah