I když už před časem krajské zastupitelstvo schválilo takzvanou stabilizovanou variantu dálnice D3, tedy tu, kterou prosazuje Ředitelství silnic a dálnic, odpůrci této stavby na zelené louce boj nevzdávají.
Posledním protestem proti stavbě zasahující dolní Posázaví, ale také značnou část Benešovska, byl poslední prázdninový pátek pikovický koncert známých umělců a skupin. Přišlo přes tisíc lidí, více než osm stovek z nich se tam současně podepsalo pod petici proti stabilizované variantě D3. Brojí proti ní i obce na Benešovsku.
A nejen slovně. Obce také vykupují pozemky a ve svých územních plánech na ty, které by měly ležet pod D3, uvalují stavební uzávěry.
Poslední setkání obcí s hejtmanem znovu připomnělo lidem z vysoké politiky přání těch, kteří jsou doma v koridoru budoucí zamýšlené dálnice. Obce znovu přednesly požadavek vybudovat stavbu tak, aby co nejvíce využívala stávající mezinárodní silnici I/3.
Takový postup by podle středočeského hejtmana Petra Bendla stavbu oddálil nejméně o deset let, protože alternativní trasa není v souladu se schválenými územními plány.
Bendl v tom vidí stop rozvoji kraje, starostové naopak povýšení jeho hodnoty. Ministerstvo životního prostředí ale stojí za názorem „domorodců“ z Posázaví a Benešovska .
Zastánci dálnice D3 na zelené louce však upozorňují, že oddalování zahájení výstavby s sebou přinese její prodražení. Už nyní by D3 měla stát asi 35 miliard korun.
Předseda Sdružení pro stavbu dálnice D3 Pavel Eybert proto odhaduje, že by dálnice stála za deset let dokonce dvakrát více než nyní.
V současnosti se u D3 zjišťuje její vliv na životní prostředí. Tento dokument, takzvaná EIA, bude dopracovaný zhruba do roka.