V pondělí 17. prosince od 10 hodin slavnostně a od 12.15 ve skutečnosti je v provozu úsek dálnice D3 mezi Chotovinami na Táborsku a Meznem na Benešovsku. Oficiálního otevření 6,8 kilometrového úseku, který není zpoplatněný dálniční známkou, se spolu se zástupci Ředitelství silnic a dálnic, Státního fondu dopravní infrastruktury, stavebních firem a jihočeského hejtmana Jana Zahradníka zúčastnil premiér Mirek Topolánek.

Miroslav Topolánek k otevření dálnice D3 (audio ZDE)

Ředitel státního fondu dopravní infrastruktury, Gustáv Slamečka (audio ZDE)

Ředitel úseku výstavby ředitelství silnic a dálnic, Tomáš Kaas (audio ZDE)

Jan Zahradník, hejtman Jihočeského kraje k otevření dálnice D3 (audio ZDE)

 

Po dálnici na jih bez známky

Bez účasti zástupců Středočechů, kteří měli klíčové zasedání k rozpočtu kraje na příští rok, se obešla včerejší dopolední slavnost na dokončeném 6,8 kilometrů dlouhém úseku dálnice D3, jež na Benešovsko nakoukla z jihu u obce Mezno.
Dokončená stavba podstatně uleví nejen motoristům směřujícím do jižních Čech, ale hlavně obyvatelům provozem vozidel zahlcených Sudoměřic u Tábora i sousední osady Rzavá.
Na obousměrný dálniční přivaděč s omezenou rychlostí na 70 km/h se ke zprovozněné komunikaci, na níž osobní auta nepotřebují dálniční známku, najíždí jižně od Miličína před odbočkou k osadě Lažany.
Na nový úsek, přestože byl slavnostně otevřený v 10 hodin, najeli první řidiči krátce po poledni v okamžiku, kdy stavbaři odstranili pódium i cateringový stan a silničáři zprovoznili dočasné dopravní značení u napojení ze stávající hlavní silnice I/3.
Výstavba téměř sedmikilometrového úseku stála 2, 225 miliardy korun a sedm mostů 790 milionů korun. Dálnici překlenují tři nadjezdy. Dálnice zahrnuje rovněž mimoúrovňovou křižovatku u Chotovin, tři protihlukové stěny i řadu přeložek polních cest, úpravu vodních toků a zeleně. Na uvedené komunikaci je maximální povolená rychlost 130 km/h.
„Dálnice D3 si zaslouží, aby postupovala rychleji,“ uvedl před symbolickým přestřižením pásky český premiér Mirek Topolánek s tím, že na stavbě má on ze zúčastněných nejmenší podíl.
„Někdo dálnici naplánuje, prosadí, vyprojektuje, postaví a někdo stříhá pásku,“ konstatoval lakonicky předseda vlády s tím, že na urychlení výstavby nejen D3, ale infrastruktury obecně, by stát měl v nadcházejících letech uvolnit až 100 miliard korun. Pro etapy D3 od jižního okraje Prahy až k Meznu se předpokládá spolufinancování soukromým kapitálem.
„Jde o to, abychom to nezkazili,“ povzdychl si Mirek Topolánek s odkazem na severomoravskou D47, jejíž výstavba se zpozdila a prodražila ukončením spolupráce se zahraničním investorem.
K ceně za kilometr moderní komunikace připomněl, že se u nás sice staví dráž, než ve Slovinsku, ale levněji než v Rakousku, a jako příčinu uvedl požadavky na mimoúrovňové křižovatky, připojení a nadstandardní vybavení dálnice.
„Pletou se do toho poslanci, samosprávy, ekologové, hasiči i nejrůznější aktivisté. Přitom technické normy jsou dané. Na jiné dálnici stavbu prodražil například biomost za čtyři sta milionů korun, nesmyslný tunel u Klimkovic nebo ekomost pro medvěda,“ poznamenal premiér s tím, že stavbu zdržují kromě požadavků i žaloby nejrůznějších aktivistů.
„Nikdo nevyčíslil, kolik peněz naši republiku zdržování stojí,“ dodal.
Samotná stavba úseku mezi Chotovinami a katastrem obce Mezno trvala tři roky. Neobešla se bez konfliktů.
V Prudicích nedaleko Sudoměřic u Tábora má již desítky let chalupu prezident Václav Klaus a právě jemu i jeho sousedům stavbaři dálnice, jež vede od roubenky vzdušnou čarou zhruba 700 metrů, přerušili hlavní přívod vody. „Ano, zůstali jsme jeden čas bez vody a pan Klaus proti tomu písemně protestoval,“ uvedl včera chalupářský soused Václava Klause, jenž se podle něj v Prudicích za funkční období objevil snad dvakrát.
„Vyřešili jsme to tak, že jsme se připojili na studnu dalšího souseda,“ dodal chalupář s dovětkem, že je snad provoz na nedaleké D3 nebude rušit.
„Soused Klaus se těší, že tady bude v klidu psát,“ dodal přechodný obyvatel Prudic.