Že lidé v Benešově závady přes mobilní aplikace ohlašují, potvrdila Aneta Malá, referentka Odboru investic Městského úřadu Benešov a současně i koordinátorka služby hlášení závad. „Prostřednictvím mobilních aplikací bylo loni nahlášeno celkově 260 událostí,“ sdělila.

Většinu, konkrétně 160, z takto nahlášených problémů se podle jejího vyjádření podařilo vyřešit a dalších 96 je na dobré cestě ke zdárnému konci. Čtyři zbývající případy byly stornovány, kvůli tomu, že nepříslušely k řešení městu Benešovu.

Od začátku letoška už obyvatelé města nahlásili dalších 143 událostí a nápravy se dočkalo 67 z nich. „Dalších jedenasedmdesát je v řešení a pět hlášení bylo stornováno. Pro srovnání, v roce 2021 bylo nahlášeno prostřednictvím mobilního rozhlasu 141 událostí,“ doplnila Aneta Malá.

Benešáci si nejčastěji stěžují na poškozené vozovky a chodníky. Jejich opravy jsou ale finančně i časově náročnější a většinou musejí projít investičním plánem a rozpočtem. Pokud se však nejedná o havárii, kterou je nutné odstranit okamžitě - nebo co nejdříve.

Poměrně často lidem vadí poškozené stromy a keře. Ty vyřeší četa technických služeb. Stejně jako poškozené lavičky či odpadkové koše. Často jsou připomínané i autovraky. Zde však okamžitý postup nelze aplikovat. Každý úkon kolem nich má zákonem stanovenou poměrně dlouhou lhůtu. Celý proces má na starosti městská policie, té se průběžně daří zbavovat ulice dlouhodobě nepojízdných aut.

Stále častější zapojení občanů do zvelebování města kvituje také místostarosta Jakub Hostek. „Děkuji všem, kteří hlášení o závadě či podnět poslali a pomáhají tak k efektivnějšímu zlepšování veřejného prostoru,“ řekl.

Aplikace i Facebook

Tipy, kde je potřeba něco opravit či zvelebit, občané posílají i v jiných městech regionu. Využívají při tom různé komunikační kanály, nejen mobilní aplikace, ale i sociální sítě – či jednoduše e-maily na příslušné úředníky nebo telefon. Někteří dokonce přijdou osobně na úřad.

Starosta Vlašimi Luděk Jeništa sdělil, že tamní radnici se takových hlášení „scházejí mraky“. „U nás se k hlášení nejvíc osvědčily sociální sítě,“ potvrdil. Podněty lidé posílají zejména prostřednictvím Facebooku, ale i přes aplikaci Moje Vlašim, kterou radnice také sleduje. „Pak stačí, když si někdo postěžuje, a město zareaguje,“ tvrdí starosta.

Každoročně podle něj takto Vlašim řeší několik desítek problémů, ale ne všechny může město vyřešit okamžitě. Upozornění občanů však město vítá. „Jsme rádi, že občanská společnost ve Vlašimi funguje, protože o některých věcech nevíme nebo bychom se o nich dozvěděli se zpožděním. I v našem městě se stále najdou ti, kteří raději ničí. Jsem ale rád, že je většina těch, kterým záleží na tom, aby naše město bylo hezké,“ dodal Jeništa.

Podobným způsobem řeší stejné problémy i ve Voticích. Podle starostky Ivy Malé k hlášením využívají občané aplikaci Moje obec. Zpráva díky tomu doputuje na podatelnu městského úřadu a odtud už ke kompetentnímu pracovníkovi.

„Za rok nám takto občané hlásí do deseti případů. Vzhledem k velikosti našeho města ale lidé častěji využívají Facebook, kde situaci nehlásí, ale stěžují si na ni. Sledujeme to, a pak řešíme. Poměrně často také volají telefonem nebo osobně zajdou na úřad,“ dodala Iva Malá.