Rozhodla o tom rada středočeského krajského úřadu. „Nevidím v tom jen ekonomickou stránku, ale i možnost rozšířit vzdělání například o rekvalifikační kurzy nebo jiné formy vzdělávání i v dalších oborech,“ uvedl ředitel ISŠT Benešov Jiří Kotouč, který se sloučení nebrání.


Jak se díváte na spojení dvou středních škol?

O sloučení těchto škol se diskutuje již jedenáct let. Důvodů k tomu je dost. Školy mají stejného zřizovatele a působí v jednom objektu. To nedělá dobrotu. Školy mají různé provozní režimy a bývá i rozdílný pohled na řešení pedagogických problémů. Vždyť jen banální problém členění vyučovacích hodin v obou školách nebylo možné za léta společného soužití sjednotit.


Můžete být konkrétnější?


V každé ze škol se studenti řídí rozdílnými školními řády. Rozdílná je signalizace zvonění, která ruší, problémy jsou při úklidu společných prostor. Vznikají trapné situace – vaše děti se chovají tak a tak, to naše děti nedělají, vaše děti kouří a nezdraví a opačně.


Co škola sloučením získá?


ISŠT již delší dobu plní neoficiálně a neformálně funkci koordinátora odborné přípravy středočeského kraje. Nyní se naskýtá možnost získat pro novou komplexnější školu oficiální statut Centra odborné přípravy s možností akreditace podstatně širšího spektra vzdělávacích aktivit. ISŠ se podílí na formování a realizaci různých typů rekvalifikací. Denní formy studia již nyní doplňují formy dálkové a večerní, reálně se připravuje zavedení progresivních forem studia distančního, využívajících možností výpočetní techniky a internetu při výuce „na dálku“. Je samozřejmé, že v perspektivních rekvalifikačních programech, formovaných především potřebami a požadavky regionu, naleznou uplatnění také obory a zkušenosti současné SOŠ.


Rozdílnost a zaměření oborů obou škol je ale zcela patrné.....


Tento problém je tendenčně podsouván neinformované veřejnosti. Před týdnem v deníku MF Dnes dokonce redaktorka Bušková píše v článku Krajský úřad sloučí dvě rozdílné školy o tom, že kraj si dovolí sloučit střední školu se školou, kde se učí jen automechanici a zámečníci a z neznámých důvodů ve výčtu oborů opomenula uvést obory mechanik elektronik, provozní elektrotechnika a provozní technika, jinak řečeno obory obsahem a náročností a především profilem absolventů a nároky na studenty více než srovnatelné s obory průmyslovek i jiných SOŠ. Značná část absolventů odchází úspěšně studovat některou z vysokých škol. S absolventkami, v nedávné době vyučovaného studijního oboru management se veřejnost setkává na různých administrativních pozicích firem. Z toho je patrné, že ani výuka oborů, zaměření blízkého oborům SOS, není pro ISŠT cizí.


Záměr Krajského úřadu je ve snížení nákladů?


Nelze krátkozrace hledat jen ekonomické důvody sloučení, i když při vhodné a cílené koncentraci prostředků a dobrém vedení lze snáze plánovat a realizovat dovybavení nedostačujícího zázemí, například tolik potřebnou tělocvičnu. Stejně tak v projektu nachází významnější podporu dnes tolik diskutovaná stabilizace a jistota uplatnění především pedagogických pracovníků. Přednosti rozhodnutí sloučit vzdělávací kapacity a nabídku do jedné větší a komplexnější školy výrazně převyšují negativní stránky tohoto záměru.


Jak zareagovalo vedení města na sloučení škol?


Starosta Petr Kouba vítá, že na území města vznikne silný školský subjekt, znamenající pro obyvatele regionu i zaměstnavatele příslib širší možnosti celoživotního vzdělávání. Podle něho velká škola bude mít možnost se efektivněji rozvíjet a tím poskytovat širší nabídku studia.