Ten od 1. července spustilo Ministerstvo pro místní rozvoj. Kvůli tomu není možné žádosti úřadům zaslat k vyřízení jinak, než digitálně.

„Bohužel s politováním musíme oznámit, že Stavební úřad v Benešově vzhledem k tomu, že informační systém, prostřednictvím kterého mají stavební úřady vést podstatnou část své agendy, postrádá pro vedení správního řízení zcela nezbytné funkcionality,“ konstatovala tajemnice MěÚ Benešov Magda Zacharieva.

Portál stavebníka, což je ta část systému, prostřednictvím níž stavebník žádá úřad o stavební povolení, jakžtakž funguje. Platí to ale pouze v části pro fyzické osoby. Pro právnické osoby nikoliv.

„Vůbec se nepočítalo s tím, že můžou stavět i právnické osoby,“ hodnotí tajemnice.

Přiznala také například i to, že systém za právnickou osobu otestoval odbor investic nejmenovaného úřadu ve středních Čechách. Ten podal zkušebně žádost o územně plánovací informaci, což je zcela jednoduchá záležitost. Uvedený „žadatel“ dokázal vybrat formulář, ale jako město, tedy právnická osoba, ho už nedokázal odeslat.

To se podařilo až poté, co se úřednice, která test prováděla, přihlásila jako fyzická osoba se svojí datovou schránkou. Systém dokonce nezajímalo, zda má pro takovou operaci plnou moc. Formulář pro ni v systému chyběl.

„Ministerstvo pro místní rozvoj přišlo s poslední aktualizací informačního systému na konci července. Ta však výrazněji nepomohla a informační systém je i nadále z pohledu řádného vedení správního řízení nepoužitelný,“ informuje benešovská tajemnice.

Navíc úředníkům v úřadech obcí s rozšířenou působností (ORP), ve velkém okrese Benešov jsou to Benešov, Vlašim a Votice, přibyly také další žádosti stavebníků, kteří je podali do konce června ve stavebních úřadech nižších stupňů.

Jen v ORP Benešov takové jsou v Týnci nad Sázavou, Sázavě, Neveklově, Bystřici, Čerčanech a Divišově. I ty bude potřeba vyřídit nově v Benešově. Na řadu ale přijdou až po těch žádostech, které do Benešova dorazili dříve, tedy do konce června.

„Takových žádostí, ještě v klasické papírové podobě sem k nám dorazilo jen během posledního červnového týdne více než 600,“ potvrdila vedoucí Odboru výstavby a územního plánování MěÚ Benešov Iva Tichovská s tím, že z úřadů nižších stupňů do Benešova dorazily desítky žádostí.

Iva Tichovská, vedoucí Odboru výstavby a územního plánování MěÚ Benešov. | Video: Zdeněk Kellner

V současné době čekají na vyřízení úhledně složené v prostorách odboru výstavby.

Zatímco v některých případech si nespokojení občané stěžují nadřízenému krajskému úřadu na nečinnost "svých" úředníků nebo nesprávný úřední postup oprávněně, v případě vyřizování stavebního řízení taková snaha popohnat úředníky vyzní naprázdno. Situace je totiž v celé republice obdobná a stavebními úřady objektiovně nezaviněná.

„Přes veškeré urgence z řad veřejnosti stavební úřad není, a v nejbližších měsících ani zřejmě nebude, schopen vyřídit podané žádosti v zákonných lhůtách. V případě negativních reakcí na tuto skutečnost by bylo patrně na místě adresovat je přímo Ministerstvu pro místní rozvoj,“ doporučuje Magda Zacharieva, tajemnice MěÚ Benešov.

Podle tajemníka Městského úřadu Týnec nad Sázavou Miloše Albla stavební úřad v tomto systému vystupuje jen jako uživatel a nemá možnosti ovlivnit funkčnost systému.

„Situaci řešíme od začátku prázdnin se správcem systému, kterým je výhradně Ministerstvo pro místní rozvoj a které nese za celý systém a jeho plnou funkčnost odpovědnost,“ upozornil týnecký tajemník.

A co na tyto připomínky Ministerstvo pro místní rozvoj?

„Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo nad rámec stávajícího manuálu podrobnější popis práce v Informačním systému stavebního řízení (ISSŘ). Vedle toho aktualizovalo příručku pro nastavení rolí referentů stavebních úřadů a dotčených orgánů. Aktualizace se dočkal i technický popis ISSŘ,“ sdělilo ministerstvo svých kanálech 2. srpna.