Investor, Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) v současnosti už má od Krajského úřadu Středočeského kraje společné povolení pro celou stavbu. Ta kromě samotného zahloubení spočívá i v realizaci stavby s názvem „I/3 Červené Vršky – U Topolu, uspořádání 2 + 1“.

Předpokládané investiční náklady na celou stavbu „I/3 Červené Vršky – U Topolu, uspořádání 2 + 1“, jejíž součástí je také 160 metrů dlouhé zahloubení silnice mezi Benešovem a konopišťským parkem, jsou značně vyšší, než na začátku záměru.

Na začátku úvah o stavbě „tunelu“ u Benešova v roce 2016 měly být „pouhých“ 700 milionů korun. Ještě loni to byla téměř miliarda a nyní je částka vícenež dvakrát vyšší.

„Předpokládané náklady na celou stavbu jsou 2,1 miliardy bez DPH, s daní nějakých 2,5 miliardy,“ potvrdil v pátek 9. srpna mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl s tím, že konečná cena bude určena až při soutěži na zhotovitele.

Na stavbě se svým způsobem bude podílet také Benešov, který s ŘSD uzavřel smlouvu o společném zadávání a realizaci stavby. Dokumentem se upravují vzájemná práva a povinnosti zadavatelů k třetím osobám i sobě navzájem v rámci realizace zmiňované stavby „I/3 Červené Vršky – U Topolu, uspořádání 2 + 1“.

Na rozdíl od dřívějších staveb, které do ulic Benešova přivedly tisíce aut denně, budování „konopišťského tunelu“ životní prostředí obyvatelům města nezhorší.

„V rámci stavby bude zřízena provizorní objízdná komunikace, která zajistí kontinuitu provozu na silnici I/3 bez nutnosti zavádění dlouhodobějších objízdných tras přes město Benešov,“ ujistil Jiří Veselý ze samostatného oddělení komunikace ŘSD.

I přes pokrok v přípravě je ale i nyní, uprostřed velkých letních prázdnin 2024 jasné, že se stavět hned tak nezačne.

„Předpoklad zahájení stavby je nejpozději v druhém měsíci roku 2026,“ dodal Jiří Veselý.

Po dokončení stavby zahloubení získají nejen obyvatelé Benešova, ale i turisté bezpečný přístup do zámeckého parku.