Natolik jsou české ekologické zákony propojené s těmi evropskými. Tento postoj sice Evropská unie změkčila a konec skládkování posunula z roku 2022 až do roku 2030, ale ani to z pohledu Benešova nic neřeší. „Právě tohle je nám vlastně úplně jedno. Kapacita skládky v Přibyšicích se naplní už příští rok,“ vysvětlil důvody benešovský místostarosta Roman Tichovský (ODS).

Právě proto Benešov řeší, jak nakládat s odpadem i po úplném uzavření přibyšického úložiště. Nabízí se několik variant, ale ne všechny jsou v současnosti uskutečnitelné. Platí to například o odvážení odpadků z Benešova do už existujících spaloven. Dříve, než k tomu dojde, musí proběhnout zákony předepsané kolečko jednání, prověřování a schvalování. Po celou tu dobu však obyvatelé budou odpad vytvářet dál. „Máme ale sjednanou kapacitu na skládce ve Voticích a také na skládce v Trhovém Štěpánově,“ ujistil místostarosta.

Odvoz odpadků na vzdálenější úložiště, než je to u Přibyšic, s sebou však přinese i zvýšení nákladů na dopravu. A s tím se dá počítat i se zvýšením poplatků za svoz likvidaci odpadu pro domácnosti. „Náklady na dopravu se sice do ceny dramaticky nepromítnou, ale cena se musí upravit už proto, že ta současná nepokryje ani náklady, které s ukládáním odpadu město má,“ vysvětlil místostarosta.

Do roku 2030 už by však Benešov měl mít otázku likvidace komunálního odpadu vyřešenou. V současné koronavirové situaci ale není vůbec jasné, jakým způsobem.

Podle současných zákonů města a obce nebudou moci stavět své vlastní malé spalovny odpadu. Proto se také Benešov připravuje na to, že odpadky bude vozit do už stávajících spaloven, což je v souladu se současnou koncepcí Středočeského kraje. Spalovny jsou například v Mělníku a Českých Budějovicích.

Odpad však bude z popelnic a kontejnerů potřeba nejprve dopravit na jedno místo. Teprve pak ho bude možné poslat dál. Takové místo má město na vlastních pozemcích v Černoleské ulici, nad továrnou Baes a železniční tratí. Vede tam dokonce i drážní vlečka.

Přes silnici, která slouží jako začátek jihovýchodního obchvatu města, však vzniká vilková čtvrť Mariánovice. Nejspíš odtud směřují na radnici už nyní protesty proti záměru vybudovat překladiště právě tam. „Úředníkům i nám radním chodí protesty a lidé chtějí, abychom přípravu akce zastavili,“ přiznal Roman Tichovský s tím, že město jedná i o dalších variantách. O nich ale podrobněji zatím nechtěl mluvit, protože nic není dohodnuto.

Přestože ještě nebylo na kraji ukončeno takzvané zjišťovací řízení, je víc než jasné, že vyústí v nutnost posuzování vlivů stavby na životního prostředí, takzvanou EIA. Až díky tomuto dokumentu pak investor, město Benešov, bude vědět, co ho čeká.