„Potřebujeme ho pro sloučené územní řízení,“ konstatoval náměstek hejtmanky Středočeského kraje Pavel Pavlík.

V okamžiku, kdy kraj dokument získá, bude moci zahájit výkupy pozemků, které bezpodmínečně potřebuje pro vybudování bypassu dlouhého 4590 metrů.

„Vzhledem k tomu, že většinu vlastníků pozemků známe, můžeme Středočeskému kraji pomoci s vyjednáváním,“ potvrdil ochotu města podílet se na přípravě důležité liniové stavby benešovský místostarosta Roman Tichovský.

V ojedinělých případech, kdy by s vlastníky kraj nenašel shodu, by podle něj Benešov mohl pomoci při vyjednávání o směně. Středočeský kraj však v procesu výkupů pozemků nebude bezbranný. Může totiž navrhnout dokonce vyvlastnění pozemků.

„Vzhledem k tomu, že obchvat vede po pozemcích, které nejsou určené k bytové výstavbě, nemají takovou hodnotu jako stavební parcely. Přesto si myslím, že nabídka kraje by pro majitele mohla být dostatečně motivační k prodeji,“ míní benešovský místostarosta s tím, že radnice vyvine maximální součinnost s krajem, aby realizace stavby co nejdříve přinesla zklidnění dopravy ve městě. Očekává se totiž, že obchvat v budoucnu odvede z Benešova přes 10 tisíc aut, která za den projedou jeho ulicemi.

Celý proces pozorně sledují také v Bystřici, přestože obchvat Benešova až tam nepovede. Důsledky odklonu dopravy z benešovských ulic, zejména té kamionové, mají pocítit i lidé v Bystřici. Právě přes toto město a jeho část Líšno míří auta od silnice I/3 po komunikaci II/111 k silnici II/112 u Struhařova a dál až na dálnici D1 u Divišova. Mezi bystřickými domy se dlouhé a těžké kamiony proplétají v úseku dlouhém téměř dva kilometry.

Bezpochyby nejkritičtějším místem na této trase je průjezd vlásenky svírající takřka pravý úhel kolem kamenného oplocení zámeckého parku v Líšně.

Bystřice se už řadu let snaží kamiony z města vytlačit, ale zatím marně. „Silnice je krajská a jediné, co nám pomůže, je realizace obchvatu Benešova,“ je přesvědčený bystřický starosta Michal Hodík.

Zároveň poznamenal, že po zprovoznění obchvatu Benešova by podle krajského konceptu dopravy měla být kamionová doprava nasměrována už od struhařovské křižovatky na silnici II/112 k Benešovu. Přes benešovský obchvat by pak nákladní vozy měly najet na silnici I/3 nebo dál po Václavické spojce, což je zatím nerealizovaný projekt přivaděče, až k dosud nepostavené dálnici D3.