Všechny tři stavby spojuje nejen skutečnost, že souvisí s dopravou, ale také místo, kde se nacházejí – Nádražní ulice. A zároveň i to, že končí v původně plánované době nebo dokonce dříve.

U dopravního terminálu potvrdila už před víkendem radnice, že od nedělního rána tam začnou přijíždět autobusy. Ve stejném dni mohli poprvé řidiči a cyklisté nechávat svá auta nebo jízdní kola v novém parkovacím domě.

„Situace s parkovacími místy je v Benešově jako v každém větším městě zoufalá. Auta stávala dlouhé roky na drážní nákladové rampě,“ popsal motivaci ke stavbě parkovacího domu u nádraží benešovský starosta Jaroslav Hlavnička. Parkovací dům byl rovněž podmínkou zařazení dopravního terminálu mezi metropolitně podporované projekty. „Je logické, že když chceme, aby lidé cestovali vlaky a autobusy, musíme jim nabídnout i místo, kde mohou nechat svá auta,“ dodal starosta.

Poplatky v samoobslužném parkovišti jsou mírné. První půlhodina je dokonce zdarma. Této výhody využijí nejčastěji zřejmě motoristé, kteří budou potřebovat vybrat peníze z bankomatu v budově přes ulici. Dříve jich spousta z nich o část vybrané sumy přišla hned na místě. Auto totiž zastavili na jízdním pásu pro cyklisty a policisté byli u nich i díky kameře na budově během chvíle.

Za první hodinu v parkovacím domě zaplatí řidič dvacet korun, za celodenní stání v době od čtyř hodin do půlnoci pouze o desetikorunu víc. Pro ty, kteří vymezený čas překročí, však bude určena taxa padesát korun za hodinu. Tím chce město eliminovat nepřetržité odstavení aut.

„Ceny jsou mírné, protože chceme, aby dům byl co nejvíce využíván. Proto nemůžeme požadovat nesmyslné částky. Město na parkovišti v rámci dodržení dotačních podmínek ani nemůže vydělávat. Ziskem z parkovného pokryjeme alespoň část provozních nákladů,“ připomněl Hlavnička.

Podle stavbyvedoucího Přemysla Šafaříka využívá parkovací dům informační systém, který přijíždějícím řidičům oznámí, kolik je ve kterém patře volných míst.

Vejde se tam 181 aut a 50 jízdních kol. Náklady dosáhly 169 milionů korun, sto milionů přitom město dostane zpátky díky dotaci. Navzdory složité době koronavirové krize už je stavba, která měla končit až v dubnu příštího roku, hotová.

Objekt smontovaný ze železobetonových prefabrikátů se čtyřmi podlažími včetně střešního stání vyrostl na místě bývalého drážního skladu, kde na vedlejší nákladové rampě mohlo parkovat pouze 70 aut.

Část fasády do Nádražní ulice za čas poroste zeleň pnoucí se po síti z ocelových lanek. Zalévání obstará dešťová voda z retenční nádrže.

Vjezd do parkovacího domu je možný pouze ze směru od budovy nádraží Českých drah. Šířka ulice totiž neumožňuje odbočovací pruh pro auta jedoucí od Táborské ulice. Řidiči tak musí jet cestou k cíli až k sokolovně na okružní křižovatku. A právě ta je dalším z dárků, který Benešov v předvánočním čase dostane.

Kruhový objezd začal Středočeský kraj stavět v polovině letošního července. Doplnila ho i rekonstrukce silnice od Jiráskovy ulice na most přes trať, nové jsou také okolní chodníky a veřejné osvětlení. Podle Heleny Frintové z kanceláře středočeské hejtmanky přesáhla cena 37 milionů korun.

Město Benešov za svou část díla zaplatilo téměř sedmnáct milionů, přispěla mu přitom dotace šest a půl milionu korun. Stavba okružní křižovatky by měla podle Frintové skončit v úterý 22. prosince.