Problém se týká například škol. „Nekvalitní vnitřní prostředí vede k tomu, že se děti i učitelé hůř soustředí a jsou náchylnější k nemocem,“ upozornil projektový manažer České rady pro šetrné budovy Petr Zahradník.

Podle něj jsou lidé v prostředí se špatnou kvalitou vzduchu až dvakrát náchylnější k respiračním onemocněním a roste u nich také riziko vzniku alergií. To vše může znamenat vyšší absenci žáků i učitelů. Při nevhodně řešeném osvětlení si pak žáci zbytečně namáhají zrak, což vede k nedostatku pozornosti. Nedostatek denního světla negativně ovlivňuje kvalitu a délku spánku i celkové mentální zdraví. „Vnitřní prostředí ve školách je zcela zásadní, a to zejména kvůli nárokům na soustředění a kognitivní procesy učení,“ podotkl Zahradník.

Terminál na zkapalněný plyn v nizozemském přístavu Eemshaven.
Tudy poteče plyn do Česka. Díky novému terminálu u moře vydržíme až do jara

Pravděpodobně nejvíce opomíjeným faktorem je pak akustika, přestože také ovlivňuje zdraví dětí a učitelů. „Špatná akustika může způsobit poškození sluchu, ovlivnit srdeční tep i zvyšovat krevní tlak. Obecně snižuje výkonnost a komfort lidí v místnosti,“ uvedla Iveta Králová ze společnosti Ecophon, zaměřující se právě na akustiku ve školních zařízeních.

Drtivou většinu dne uvnitř

Po změně volají i další odborníci. Podle nich je potřeba přistupovat k modernizacím budov komplexně a nezapomínat na úpravu místností. V uzavřených prostorech totiž tráví Češi, a to včetně školáků, až devadesát procent času denně.

„Častým nešvarem je pokládat za výhody pouze technické parametry spočívající v honbě za úsporami energií či snižování uhlíkové stopy. Z celého konceptu se vytrácí člověk jako uživatel. V případě školských staveb toto platí dvojnásob,“ uvedl specialista na energetiku a vědeckovýzkumný pracovník v Univerzitním centru energeticky efektivních budov Českého vysokého učení technického v Praze Jiří Tencar.

Premiér Petr Fiala (ODS)
Chystáme národní řešení cen energií. uvedl Fiala. Rozhodne páteční jednání v EU

Změnit k lepšímu vnitřní prostředí škol se snaží projekt Zdravá škola. Jeho odborníci už navrhli řešení například v Základní škole Mikoláše Alše v Praze – Suchdole. Ta se potýkala s vysokými hodnotami oxidu uhličitého ve třídách, nekvalitním denním a umělý světlem, ale také s přílišným hlukem. To vše po zásahu odborníků zmizelo.

Zdroj: Deník„Nelze přesně změřit, jak se změny ve škole projevily. Určitě ale přispěly k větší pohodě při výuce. Ve třídách při skupinové výuce není rámus, akustické podhledy pohlcují hluk. A příjemnější prostředí je i díky novému osvětlení, které nahradilo staré blikající zářivky,“ sdělila ředitelka školy Alexandra Kejharová.