Meteorologická zima sice začíná až v prosinci a nejsou s tím spojená žádná nařízení, na silnicích je ale situace jiná. Zimní období začíná podle zákona už od 1. listopadu. V praxi to znamená, že by řidiči už měli mít na svých autech místo letních zimní pneumatiky, popřípadě celoroční s označením i pro zimní provoz.

Pokud vůz zimní pneumatiky nemá, nemůže s ním řidič vyjet na silnice, pokud na nich leží souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, nebo se to dá kvůli klimatickým podmínkám předpokládat. Stejně tak řidič s autem nesmí na úseky označené dopravní značkou nařizující povinnou zimní výbavu.

Pneuservisy v nejbližších týdnech očekávají výrazný nárůst zájmu zákazníků. Kolik letos zaplatíme za výměnu plašťů na svém voze?

Ilustrační snímek
Výměna pneumatik se blíží. Za služby pneuservisů si letos připlatíme

Jenže řidiči s přezutím zatím nepospíchají. Svědčí o tom i test Deníku. Na parkovací ploše v Trávnické ulici v Rakovníku, kde krátce po čtvrtečním poledni parkovalo 78 osobních aut, jich mělo zimní nebo celoroční „obutí“ 54 vozů. „Sadu zimních pneumatik mám připravenou v garáži, nechal jsem je v září vyvážit. Zatím je stále teplo. Jakmile začnou hlásit v předpovědích mrazíky, přezuji,“ reagoval na dotaz řidič Petr z nedalekých Senomat.

Odkládání přezutí vozu potvrzují prodejci pneumatik. Důvodem je teplotně nadprůměrný podzim. „Aktuálně má na zimní nebo celoroční pneumatiky přezuto 56 procent řidičů. To je o dost méně než třeba v roce 2021, kdy mělo k 1. listopadu přezuto 70 procent řidičů,“ sdělil ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier. Obchod vždy na začátku zimní či letní sezony dělá mezi šoféry pravidelný průzkum.


Nahrává se anketa ...

Ceny se ustálily

Výměnu kol si někteří řidiči obstarávají sami, jiní míří do servisů. Tady zůstaly ceny po loňském, až 15procentním zdražení na zhruba stejné úrovni. Za kompletní přezutí osobního automobilu, tedy výměnu pneumatik, včetně vyvážení a následné montáže zaplatí od 1 100 korun, přehození kol vyjde přibližně o dvě stě korun levněji. Kromě lokality servisu záleží i na velikosti kol.

Patříte mezi řidiče, kteří celoročně používají zimní pneumatiky? Nejste sami, odborníci to však nedoporučují:

Používání zimních pneumatik v létě má svá rizika
Zimní pneumatiky po celý rok? Odborníci jejich „dojíždění“ nedoporučují

Zatímco loni si šoféři za nové zimní pneumatiky připlatili v průměru třináct procent, když některé levnější modely zdražily až o čtvrtinu, letos tomu tak není. Naopak podle prodejců mohou řidiči pořídit zimní pneumatiky prémiových výrobců za výhodné ceny.

„Letos řidiči utratili za sadu pneumatik o 350 korun méně než v loňském roce. Neznamená to však, že by zákazníci volili levnější alternativy, prodeje prémiových značek pneumatik letos vyrostly právě na úkor střední a ekonomické třídy. Většina výrobců se totiž snaží držet ceny na loňské úrovni a některé značky jako Dunlop dokonce výrazně zlevnily,“ poznamenal Schwangmaier.

Jak přezout sadu kol svépomocí:

Zdroj: Youtube

Ustálení cen, ale i zlevnění prémiových výrobců potvrdil i další prodejce. „Pneumatiky zdražily za poslední tři roky kumulativně i o více než 30 procent. Letos oproti loňskému roku došlo ke stabilizaci cen a tedy pouze drobným pohybům v rámci jednotek procent, a to dokonce oběma směry. Některé pneumatiky dokonce zlevnily,“ upozornil výkonný ředitel společnosti NejlevnejsiPneu.cz Petr Vohralík.

Univerzály na vzestupu

Automobily přezuté na celoroční pneumatiky byly dříve spíše výjimkou. Pořizovali si je spíše řidiči s nejčastější „cestou kolem komína“, tedy třeba z garáže do obchodu, k lékaři nebo na hřbitov. Teď je však situace jiná. Kvůli všudypřítomné drahotě i měnícímu se počasí čím dál víc řidičů pořizuje celoroční pneumatiky. „V posledních týdnech tvoří až dvacet procent všech prodaných pneumatik pro osobní vozy,“ upřesnil Schwangmaier.

Řada majitelů vozů v poslední době upřednostňuje nákup celoročních gum. Rostoucí trend potvrzují i prodejci:

Od 1. listopadu nastala takzvaná zimní motoristická sezona. V praxi to znamená povinnost mít auto přezuté na zimní pneumatiky
Češi trvale přezouvají na celoroční pneumatiky. Může za to drahota i počasí

Jeho slova potvrzuje i Vohralík s tím, že celoroční pneumatiky nejsou vhodné pro každého. „Doporučujeme je zejména pro řidiče s nižším kilometrovým nájezdem či ve městech, kde nejsou vystaveni extrémním výkyvům počasí či jezdí po převážně upravených silnicích. I tak je dobré zohlednit, v jakých podmínkách či s jakým vozidlem jezdíme a k tomu uzpůsobit výběr celoroční pneumatiky,“ poznamenal Vohralík.

Obutí univerzálů ovšem neznamená pouze bezstarostné ježdění. „Celoroční pneumatiky musejí mít v létě vzorek minimálně 1,6 milimetru, v zimě pak čtyři milimetry,“ upozornil mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek. Pokud řidič s dezénem nižším než zmíněné čtyři milimetry vyjede v zimě do hor, bude mít při policejní kontrole či nehodě problém.

Celoroční pneu vs krizové situace. Obstojí v zimě?

Zdroj: Youtube

Kromě toho je nutné při pořízení hlídat rychlostní index. Ten je vždy vyznačen písmenem na pneumatice a určuje, jakou maximální rychlostí lze s danou pneumatikou jet. Někteří řidiči však tuto položku vnímají jako bezcenný údaj.

To se jim může vymstít, zejména třeba při cestování do Itálie. Ta totiž jako jediná evropská země kvůli dodržování rychlostního indexu podle velkého technického průkazu nutí řidiče vozidla přezouvat na zimní pneu. Nebo kupovat celoroční s vyšším indexem.

„Italové mají předpis, že celoroční a zimní gumu je možné v létě používat, ale musí splňovat rychlostní index uvedený ve velkém technickém průkazu. Dost se to tam v létě hlídá,“ dodal mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.