KRUŠNOHORSKÝ SEMMERING
Trasa: Nejdek–Pernink
Délka: 15 kilometrů
Cena: 26 korun*
Nejhezčí výhled: Železniční trať, která vede malebnou horskou krajinou, je specifická a zajímavá především díky velké změně výškového rozdílu na velmi krátkém úseku. Cestou z Nejdku do Perninku totiž překonává výškový rozdíl 365 metrů. Vlak se otáčí do protisměru obloukem s poloměrem 180 metrů a dostává se do nadmořské výšky 915 metrů, což je druhý nejvyšší železniční bod v České republice. Na trati je k vidění impozantní klenutý kamenný viadukt, který vlak přejíždí v obci Pernink.

PRAŽSKÝ SEMMERING
Trasa: Praha-Smíchov– Praha-Jinonice
Délka: 27 kilometrů 
Cena: 24 korun/jízda motoráčkem
Nejhezčí výhled: Podle mnohých nejmalebnější trať v Praze vede mimo jiné přes dvojici hlubočepských viaduktů nebo přírodní park Košíře-Motol, který je lemován řadou pěších cest s výhledem na Prahu. Po části semmeringu jezdí celoročně, zejména o víkendech a svátcích, historický pražský motoráček. Jeho trať mimo jiné stoupá k vrchům Žvahov a Děvín, kde je k vidění zřícenina gotického hradu Děvičky, nebo míjí vilovou čtvrť Cibulka. Trasa také nabízí neobyčejný, a nepříliš známý výhled na Prahu.

OZUBNICOVÁ DRÁHA
Trasa: Tanvald–Harrachov
Délka: 11,6 kilometru
Cena: 27 korun
Nejhezčí výhled: Na trase leží jediná ozubnicová železnice v Česku. Vlaky v těchto místech překonávají převýšení několik set metrů, nejstrmější úsek je mezi Tanvaldem a Kořenovem. Železniční trať prochází mimo jiné Jizerským viaduktem nebo Novosvětským průsmykem a v některých místech také nabízí výhled na Sněžku. Zájemci o historii zubačky mohou v Kořenově navštívit Muzeum ozubnicové dráhy a Výtopnu, ve které jsou vystavena historická železniční vozidla včetně unikátní ozubnicové lokomotivy přezdívané Rakušanka.

PŘES RAMZOVSKÉ SEDLO
Trasa: Jeseník–Hanušovice
Délka: 36 kilometrů 
Cena: 60–80 korun
Nejhezčí výhled: Vlak z Hanušovic přes Ramzovské sedlo do Jeseníku  projíždí údolím řeky Branná a nabízí výhled na zalesněné kopce. Železnice vede několika údolími, která vlak zdolává díky obloukům a viaduktům. Železnice získala přezdívku Slezský Semmering. Mezi zastávkami Nové Losiny a Branná zdolá vlak vysoké stoupání, které přesahuje 30 promile. Za tímto úsekem vlak pokračuje táhlými oblouky vzhůru až do Ramzové, po níž následně sjíždí krásnou zalesněnou oblastí Ramzovského sedla.

Nejkrásnější železnice ve světě

ÚDOLÍ BEROUNKY
Trasa: Praha–Beroun
Délka: 40 kilometrů
Cena: 62–92 korun*
Nejhezčí výhled: Z Prahy do Berouna se údolím Berounky klikatí železniční trať, která cestující provede malebným okolím krásné a klidné řeky. Zelené louky a kopcovité křivoklátské lesy jsou z okna vlaku téměř na dosah ruky. Porostlé břehy a romantická řeka, o níž psal Ota Pavel ve svých knihách, společně vytváří jedinečnou atmosféru při cestování v jakémkoli ročním období. Z Berouna mohou návštěvníci vyrazit na výlet po okolí, kupříkladu na nedalekou rozhlednu Děd.

OSOBLAŽSKÁ ÚZKOKOLEJKA
Trasa: Třemešné ve Slezsku – Osoblaha
Délka: 20 kilometrů
Cena: 60 korun/jízda parním vlakem
Nejhezčí výhled: Unikátní úzkorozchodná trať leží v podhůří Jeseníků, začíná v Třemešné ve Slezsku, kde je celoročně přístupná naučná stezka soch. Trať vede kolem obce Liptaň, v jejíž blízkosti je Liptaňský bludný balvan nebo rozhledna Strážnice. Poblíž trasy leží také zřícenina hradu Fulštejn u Bohušova. V květnu až listopadu po trase nepravidelně projíždí parní lokomotiva, jejíž trasa končí až ve Slezských Rudolticích, kde mohou cestující navštívit renesanční zámek.

ŠUMAVA A OKOLÍ
Trasa: Černá v Pošumaví – Nové Údolí
Délka: 33 kilometrů
Cena: klasická jízdenka 42 korun, zlevněná stojí 10 korun*
Nejhezčí výhled: Na první polovině trasy z Černé v Pošumaví je překrásný výhled na vodní nádrž Lipno. Dále jsou z okna vlaku vidět lesy národního parku Šumava a posledních pár kilometrů od Nového Údolí podél tratě proudí také Studená Vltava, která právě u Nového Údolí přitéká z Německa do České republiky. V Novém Údolí je spousta vycházkových tras, jako například k Plešnému jezeru nebo do nedalekého německého města Borské Mlýny

JINDŘICHOHRADECKÁ ÚZKOKOLEJKA
Trasa: Jindřichův Hradec – Nová Bystřice/ Jindřichův Hradec – Obrataň
Délka: 79 kilometrů
Cena: 650 korun/rodinná jízdenka
Nejhezčí výhled: Úzkokolejka nabízí dvě tratě, které začínají v Jindřichově Hradci. Novobystřická lokálka směřuje o České Kanady. Cestující se po cestě mohou zastavit na zřícenině hradu Landštejn nebo v barokním klášteře Dominika Orsiho. Obrataňská lokálka sveze cestující do Obrataně. Po trase míjí renesanční vodní zámek Červená Lhota, kde  filmařinatočili několik pohádek. Zájemci mohou také navštívit třeba zříceninu hradu Choustník nebo Kámen.

Muzeum železnic

POSÁZAVSKÝ PACIFIK
Trasa: Praha–Světlá nad Sázavou
Délka: 157 kilometrů
Cena: 24–62 korun/ jízda motoráčkem
Nejhezčí výhled: Největší slávu zažil posázavský motoráček v období první republiky, dnes část trasy jezdí jen víkendy od března do října. U tratě je řada památek – třeba zřícenina hradu Zbořený Kostelec, muzeum zlata a trampingu v Jílovém u Prahy nebo zámeček Vysoká Lhota. Pro cestující je zajímavá už samotná železnice, která lemuje divokou přírodu. Její součástí je viadukt Žampach, nejvyšší kamenný viadukt v zemi. Trať také prochází kolem Pikovické jehly, skalní věže nad řekou Sázavou.

ADAMOVSKÁ KASKÁDA
Trasa: Brno–Blansko
Délka: 22 kilometrů
Cena: 55 korun
Nejhezčí výhled: Z Brna do Blanska vlaky projíždí skalnatou a zalesněnou přírodou s několika mosty. Při jízdě údolím řeky Svitavy a Moravského krasu se mnohokrát výhled ztratí právě v tmavých blanenských tunelech, které byly vybudovány v polovině devatenáctého století. Železniční trať, která se klikatí podél Svitavy, byla naposledy modernizovaná v devadesátých letech minulého století. Chystá se však další renovování úseku Brno–Adamov–Blansko, které se zahájí přibližně za dva roky.

*ceny jsou ze serveru idos.cz

Pavel Švec, Jana Kopecká