Nakyslá rýže, která potřebuje zvláštní zacházení včetně ochlazování vějířem, minerály a vitamíny nabitá zelená řasa a kousek kvalitní syrové ryby. Nebo avokáda. Japonské sushi si našlo už před časem cestu k českým strávníkům, v olympijském čase mu holdují zase o něco víc.
„Za posledních čtrnáct dní vzrostl zájem o sushi o patnáct procent,“ potvrzuje ředitel portálu Slevomat Ladislav Veselý. Portál prodává poukazy do restaurací, kde se servíruje zákazníkům pokrm už hotový.
Pro našince je na přípravu poměrně složitý a v domácím prostředí zřejmě olympijské heslo „Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se“ neplatí. Češi sází na jistotu profesionálů a doma ho nedělají. Nákup jednotlivých surovin je totiž zhruba stejný jako před sportovní událostí.
„Podle našich zkušeností nemůžeme říct, že by lidé suroviny pro přípravu sushi teď nakupovaly víc. Japonská kuchyně je specifická, má svůj stabilní okruh lidí, kteří se její přípravě věnují a olympiáda to nejspíš nijak neovlivnila,“ říká Alice Kopáčková, specialistka na marketing obchodu Susi.cz, který se na suroviny z Asie specializuje.
Sushi je pro Japonce podle manažerky Česko-japonské společnosti Sabiny Mikulíkové v zemi původu poměrně obyčejným jídlem. „Pro Japonce je sushi v podstatě fast food, který je levný a kupují ho na rychlé zahnání hladu. Asi jako když si my v kavárně koupíme toast,“ popisuje.
„Samozřejmě ale existují exkluzivní podniky, které se na sushi výhradně specializují a dostat se do nich je obtížné,“ popisuje. Rýžové rolky v řase si Češi poměrně oblíbili a otevřenější začínají být i dalšímu trendu, který olympiáda možná ještě podpoří. „V nabídkách tuzemských podniků se objevuje polévka ramen, nudlový vývar,“ doplňuje Mikulíková.
Zájem o sport rapidně stoupl
Naopak čas i síly, kterými pro přípravu sushi Češi šetří, jsou ochotní v době olympiády věnovat přípravě svalů a vylepšování kondice. Zájem o sport totiž rapidně stoupl a úměrně tomu, jak úspěšní naši sportovci jsou. „Například hledanost střeleckých balíčků po zlaté a stříbrné medaili Davida Kosteleckého a Jiřího Liptáka vzrostla o třetinu. Celkově poptávka se po sportovních aktivitách zvýšila v průměru o dvacet procent,“ vypočítává Ladislav Veselý.
Podobnou zkušenost má i společnost Alpine Pro. „Olympijská kolekce patří v době olympiády k tomu nejprodávanějšímu z našeho sortimentu. Prodeje stoupají s úspěchy našich sportovců, zvlášť patrné to bylo po první medailové smršti,“ potvrzuje Jana Kožíšková z oddělení marketingu společnosti. Zájem je multigenerační. „Rodiče kupuji olympijská trička sobě i dětem a chodí k nám i fanoušci starší šedesát let, kteří chtějí i touto formou české sportovce podpořit,“ doplňuje Kožíšková.
Podle odhadů ministerstva zahraničí navštíví Japonsko ročně asi deset tisíc českých turistů. Zájem o asijské císařství zaznamenává Česko-japonská společnost rok od roku větší. „Olympiáda zájem určitě zvýší, ale i bez ní Japonsko Čechy láká jako exotická země, na které je stále co objevovat,“ dodává Sabina Mikulíková.