„To je opravdu málo. Nákladní doprava je stále hustší a dle nás v současné době chybí na dva tisíce parkovacích míst. Nejvíce pak v okolí Prahy,“ míní mluvčí sdružení dopravců ČESMASD Bohemia Martin Felix.

Samo ŘSD pak uvádí, že vzhledem k rostoucímu provozu bude v roce 2040 potřeba až 7600 míst. Řidiči, kteří nyní na nucenou přestávku přijedou na přeplněné parkoviště, jsou vystaveni neřešitelnému dilematu, kdy jsou mnohdy nuceni porušit zákon. „Buď auto odstaví na místě, kde stát nemohou, nebo se oni i zaměstnavatel vystavují pokutě za překročení normy tachografu,“ dodal Felix.

Neutěšenou situaci hodlá ŘSD řešit a kromě nových úseků dálnic, kde se stavějí automaticky, chce rozšířit kapacity na současných autostrádách. „Například odpočívky Klíčany a Siřejovice na D8, rozšíření odpočívek Mikulášov na D1, Beránka na D11či Zeleňák na D2,” informoval mluvčí ŘSD Miroslav Veverka.

Východočeské problémy

U některých uvažovaných odpočívek však ŘSD naráží na odpor obcí. Například v roce 2020 nepochodilo s plánem vybudovat odpočívadlo u budoucí dálnice D35 na místě krvavých bojů Prusko-rakouské bitvy u Hradce Králové roku 1866. Teď se k plánům rozšíření odpočívky staví negativně i obec Osice na Hradecku. Ta leží jen pár stovek metrů od dálnice D11 a státního správce silnic tu v letech 2026 až 27 hodlá rozšířit odpočívku u benzinové pumpy.

Plán počítá s tím, že tu vznikne parkoviště s kapacitou 516 míst, z toho 280 pro kamiony. „Záměr odpočívky Osice je naplánován z důvodu postupně zprovozňovaných úseků dálnice D35 a D11 v následujících letech a tím postupného navyšování intenzit dopravy,“ informoval Veverka.

Záměr se však nelíbí Osicím. Ty se obávají nejen hluku a světelného smogu, ale i toho, že jim stavební ruch poničí příjezdové komunikace. Starosta obce Stanislav Bydžovský navíc kritizuje postoj ŘSD při jednání. „Je to zatím jednostranné. Chápu, že je potřeba odpočívku rozšířit, ale nelíbí se mi postoj ŘSD. Už nyní je situace kolem pumpy neutěšená a chybí tu například i protihlukové zábrany. ŘSD má však zatím pocit, že jejich věcí je jen dálnice a co je za jejím plotem, už ho nezajímá,“ postěžoval si Bydžovský.

Protihluková ochrana však není jediným problémem. ŘSD má podle starosty také zrušit obslužnou silnici, kterou se místní dostávají na své pozemky. „Když jsem toto nadhodil, řekli mi, že se mají ke svým pozemkům dostávat přes dálnici. A poté, co obslužnou komunikaci vystaví novou, tak nám ji převedou a budeme se o ni starat my. Prostě se zbavují problémů,“ řekl starosta a doplnil ještě jednu obavu. Ta se týká nedávno rekonstruované silnice v obci. „Obáváme se, že nám ji při stavební činnosti poničí,“ nechal se slyšet starosta.

Poslední výtku ŘSD vyvrací. „Po ukončení stavby provede zhotovitel takzvaný pasport, ve kterém je stav vyhodnocen vzhledem ke stavu před stavbou. Následně ŘSD zajistí opravu komunikací do původního stavu na své náklady,“ uvedl Veverka.

Parkovací místa pro kamiony – výhled na další roky

Rok Počet odpočívek Počet míst pro kamiony Kolik míst chybí
2018 132 2660 1560
2025 185 5700 150
2040 244 7660 50 přebývá

Zdroj: ŘSD