Válka proti dieselům a benzinovým motorům získává podle výrobců aut podobu podivné a nefér hry. Alespoň kvůli již několikátému odkládání návrhu nové přísné emisní normy Euro 7. Automobilky a řidiči si počkají minimálně do podzimu, přitom jeho podoba měla být na stole již loni a poté teď v červenci. Nestalo se. „Aktuálně platí, že by jasno mělo být v polovině října tohoto roku. Jestli návrh v tomto termínu nakonec bude předložen, v tuto chvíli není jasné,“ potvrdil Deníku ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Autoři studie již z konce roku 2020 doporučili Evropě extrémně nízké limity škodlivin, navíc v mnohem přísnějších podmínkách měření v reálném provozu, včetně takzvaného studeného startu. A to už brzy, od roku 2025, tedy o deset let dřív než má nastat apokalypsa pro fanoušky burácejících motorů - kontroverzní konec nových aut se spalovacími motory. Podle výrobců je takový termín nefér a může pro ně skončit katastrofou, už totiž nějakou dobu plánují modely, které se budou za dva a půl roku prodávat.

Ceny pohonných hmot překročily dosavadní historická maxima. Litr motorové nafty se podle dat společnosti CCS prodává průměrně za zhruba 46 korun, benzin o dvě koruny levněji.
PŘEHLEDNĚ: Jak ušetřit za benzin a naftu? Dodržet desatero pro úspornou jízdu

Evropská komise nahrazením nyní platného standardu Euro 6 pro nově vyráběná lehká a těžká vozidla vyděsila nejen automobilky. Montáž nových systémů může být dle odborníků zvlášť pro malá auta téměř nemožná. „Znamenalo by to další výrazné zdražení vozidel pro zákazníky až o tisíce eur, jakož i nucené ukončení výroby některých zejména menších a zákazníky oblíbených modelů. Současně by šlo o tvrdý zásah evropskému autoprůmyslu,“ tvrdí Petzl.

Bývalý šéf Škoda Auto a nynější ředitel v automobilce Volkswagen Thomas Schäfer již před rokem varoval, že třeba Fabia by kvůli nové normě zdražila nejméně o sto padesát tisíc korun. Mimo jiné kvůli složitějšímu čištění výfukových plynů. „Je to šílené,“ poznamenal k plánu pro britský magazín Auto Express.

Ekologové se zlobí

Naopak evropští ekologové a instituce zabývající se veřejným zdravím kvůli otálení s Euro 7 zuří. V červenci sdružení měst a regionů pro dopravní inovace POLIS spolu s Evropskou respirační společností, Evropskou aliancí veřejného zdraví či Evropským úřadem pro životní prostředí zveřejnily společný dopis, v němž vyzvaly Komisi, aby zveřejnila návrh bez prodlení.

Světlo je jedním z nejúčinnějších bezpečnostních prvků pro cyklisty, jak mohou dát řidičům vědět o své přítomnosti.
Budou muset cyklisté povinně svítit i za dne? Třaskavé téma již řeší odborníci

Tvrdí, že další odložení ztíží členským státům plnění norem Evropské unie pro kvalitu ovzduší a rovněž přísných nových pokynů Světové zdravotnické organizace pro kvalitu ovzduší, které vyžadují výrazné snížení koncentrací oxidu dusičitého a částic v okolním prostředí. Jejich největším a třetím největším zdrojem má být právě silniční doprava. „Emisní limity jsou jediným dostupným nástrojem EU pro snižování znečištění z naftových a benzínových automobilů, kterých se během příštích osmi let prodá v řádu desítek milionů,“ stojí mimo jiné v dopisu.

Stará auta na silnicích

Automobilový průmysl podle Petzla podporuje klimatické cíle EU směřující k dosažení uhlíkové neutrality v roce 2050. Mezikrok v podobě normy Euro 7 pro osobní vozidla však vnímá jako kontraproduktivní. „Řada uživatelů raději prodlouží používání svých stávajících vozidel se spalovacím motorem. Proto panuje přesvědčení, že takové opatření by působilo proti úsilí o snížení ekologické zátěže z dopravy, protože by se výrazně zpomalila obnova vozového parku,“ upozornil Petzl s tím, že z pohledu výrobců si příprava modelů na novou normu vyžádá značné investice do vývoje nových technologií.

Test předjíždění cyklistů v Mikulově na Břeclavsku.
Chystaná změna při předjíždění cyklistů přinese chaos, míní experti

To však může být problém také kvůli nutné přípravě automobilek na stěžejní zákaz prodejů osobních aut s tradičními spalovacími motory k roku 2035, který nedávno podpořili představitelé všech států EU a o jehož definitivní podobě se má rozhodnout už během současného půlročního českého předsednictví. „Investice je tak s ohledem na zmiňovaný velmi brzký konec tradičních spalovacích motorů zapotřebí zacílit na rozvoj nízkoemisní mobility, ať už se jedná o řešení na bázi baterií či vodíku,“ vysvětlil Petzl.

Výrobci: Potřebujeme čas

Podle představitelů Sdružení automobilového průmyslu přijetí přísné varianty normy Euro 7 způsobí další výrazné zrychlení elektrifikace vozového parku v době, kdy hrozí nedostatek zdrojů a kdy ani není k dispozici dostatečně široká paleta modelů za dostupné ceny. „Je potřeba si uvědomit i skutečnost, že pro elektromobilitu ani vodíkové pohony není v řadě zemí vybudována dostatečná infrastruktura. Zároveň potřebujeme dostatečný čas na transformaci odvětví a vybudování robustních dodavatelských řetězců,“ vyjmenoval Petzl.

Všichni výrobci již připravují bateriová vozidla. Náběh podle odborníků urychluje i nový mezitímní cíl pro rok 2030, jenž výrazně zpřísňuje limity oxidu uhličitého. „Dokud nebudeme mít cenově dostupné elektromobily, není rozumné regulatorně navíc zamezit výrobě dostupných vozidel s ekologickými spalovacími motory. Zavedení přísné normy Euro 7 by však přesně to zákazníkům způsobilo. Automobilkám a jejím by navíc odčerpaly prostředky, které potřebují pro svou transformaci,“ uzavřel šéf Sdružení automobilového průmyslu.