Velké energetické a plynařské společnosti, jež po ukončení činnosti Bohemia Energy přejímají její dosavadní klienty jakožto takzvaní dodavatelé poslední instance (DPI), si tyto odběratele chtějí i nadále zachovat jako dlouhodobé zákazníky. Potvrdili to zástupci většiny těchto firem, jež Deník oslovil a které se o „ztracené“ zákazníky starají na celém území Česka.

Kupříkladu na plynařskou společnost innogy se denně obrací asi 15 tisíc lidí. Jako DPI přitom firma obsluhuje bezmála čtvrt milionu zákazníků. „Děláme maximum, abychom požadavky na uzavření nových smluv zákazníků, kteří doplatili na selhání nezodpovědných společností, co nejdříve vyřídili,“ řekl Deníku Pavel Grochál z innogy. „Zákazníkům aktuálně nabízíme tříletou smlouvu s klesající cenou, která je díky dlouhodobým nákupům výrazně výhodnější než v režimu DPI,“ uvedl. Ke změně smlouvy jim stačí vyplnit jednoduchý elektronický formulář. „Je to nejjednodušší cesta, jak se vyvázat z režimu dodavatele poslední instance, a snížit si tak cenu a hlavně zálohy,“ uvedl Grochál. „Pokud budou mít zákazníci zájem, dáme jim nabídku také na elektřinu,“ přislíbil.

Fixované smlouvy bývalým klientům Bohemia Energy nabízí také společnost E.ON, která jakožto dodavatel poslední instance obhospodařuje asi 200 tisíc jejích zákazníků. Pokud u ní chtějí zůstat i nadále, stačí jim vyplnit elektronický formulář na jejím webu. „Vše jde bez front u zákaznických center a volání na zákaznickou linku,“ řekl Deníku mluvčí E.ON Roman Šperňák.

Zájemci si tímto způsobem mohou rozložit zálohy do jednoho roku a ceny budou mít stabilně zafixované na dané období. „Chtěli bychom zároveň klienty varovat, ať jsou obezřetní a nesednou na lep energošmejdům, kteří se budou nynější situace určitě snažit využít,“ zdůraznil Šperňák.

Více než sto smluv denně

Již v prvním informačním dopise se o tom, že se mohou přihlásit ke stálým dodávkám elektřiny, dozvídají lidé od Pražské energetiky (PRE). Zájem o to je obrovský. „Denně máme uzavřeno více než sto standardních obchodních smluv na našich přepáž-kách a ‚ve frontě‘ je asi pět tisíc e-mailových žádostí,“ řekl Deníku mluvčí PRE Petr Holubec. Pražané chtějí zůstat také u Pražské plynárenské, která jim nyní v krátkodobém režimu dodává plyn. „Jako nového dodavatele si nás vybralo přes 90 procent odběratelů, kteří přešli do režimu dodavatele poslední instance,“ uvedl pro Deník Miroslav Vránek z Pražské plynárenské.

Zatímco dodávky poslední instance, které jsou omezeny nejdéle na půl roku, se zákazníkům „opuštěným“ původním dodavatelem prodraží, dlouhodobá smlouva s novou firmou je vyjde mnohem levněji. I stálý přechod k velkému dodavateli je ale zatím vyjde dráž než její dosavadní zákazníky. „Ostatní standardní i akční tarify za výhodné ceny, za které jsme nakupovali přede dvěma třemi lety, jsme velmi rychle vyprodali,“ vysvětlil Holubec.

Cena za megawatthodinu se přitom u jednotlivých zákazníků výrazně liší podle použitého tarifu – může být vysoký i nízký, jiné je to u akumulačního vytápění, přímotopů či tepelného čerpadla. Již za pár dní přesto hodlá PRE zprovoznit další produkt. „Zde již bude cena fixovaná na období dvou let, aby měli zákazníci na výběr,“ slíbil Holubec.

Dveře se nezavřou ani v zákaznických centrech společnosti ČEZ Prodej, která se nyní z celkových 900 tisíc bývalých zákazníků Bohemia Energy musí postarat o téměř 400 tisíc odběratelů. Od pondělí do čtvrtka tohoto týdne zaznamenala čtyřnásobný zájem oproti normálu, podařilo se jí tak celkem obsloužit přes sto tisíc lidí. „Na nárůst zákaznických požadavků společnost reagovala okamžitým výrazným navýšením zákaznické obsluhy a připravila rychlý a snadný on-line přechod na smlouvu s garantovanou fixní cenou,“ uvedl mluvčí ČEZ Prodej Martin Schreier.